Fredagsfemman: Monster

Jag tror att dagens rubrik förklarar sig själv. Det handlar alltså om de fem favorit monster på film. Den här listan var lättare sagd än gjord för på en gång började jag fundera över parametrarna. Det enda vi sagt var att det inte skulle vara mänskliga monster typ Michael Myers, Jason osv. Vad är ett då ett ickemänskligt monster? Kan det vara en varulv eller vampyr, de har trots allt en gång varit människor. Är ett ”vanligt” djur ett monster? Skulle vi lista enskilda monster eller monster i grupp? Många funderingar men till slut valde jag fem enskilda monster som inte kan tas för att vara människor. Jag valde de monster som åtminstone när jag stötte på de för första gången gav mig rysningar och än i dag finner jag dessa fem varelser vara riktigt otrevliga.

Cloverfield_Monster 5. Monstret i Cloverfield: Det heter att storleken inte spelar någon roll men i monsterfilmer spelar den roll. Vanligtvis brukar jag finna att ju större monstret är desto mindre skrämmande är det men i Cloverfield fann jag besten vara riktigt ryslig. Anledningen till detta är att filmen lyckas väl med att visa människors hjälplöshet mot ett odjur av denna storlek. De äckliga parasiterna som lever på monstrets kropp gör det inte mindre skrämmande.

pcyvuaxgypgbuusr5f2z

4. The Thing: Det här är en otrevlig liten/stor (beroende på situationen) gynnare. Vem som helst kan vara monstret vilket gör att man under filmens gång aldrig riktigt kan slappna av. Man vet inte vem man ska lita på. Trots att filmen är över trettio år gammal håller många av effekterna bra.

oiYM2 3. The pale man: Den här filuren dyker upp under bara några minuter i Pans labyrint men det är minnesvärda minuter. Det är en motbjudande design som varelsen fått. Ofta blir monster äckligare ju mänskligare de ser ut och The Pale man har groteska drag av en människa.

 

Alien-1979-007 2. Xenomorphen. På andra plats dyker det också upp ett monster med mänskliga drag. Det är lite synd att det kommit fler (om än bra) uppföljare på den första filmen. Ju mer van man blir vid xenomorpherna desto mindre skrämmande blir de men jag vårdar skräcken jag fick uppleva den där vinterkvällen 1979 när jag såg Alien första gången ömt i mitt hjärta.

MW-DN685_Jaws_0_ZG_20150609130159 1. Hajen: Kan ett trist val till första platsen. En och annan kanske invänder att det inte är ett riktigt monster. Då denna best finns i verkligheten och gör att jag aldrig någonsin kommer gå djupare än till knäna i saltvatten kan man inte tala om annat än äkta skräck.

 

Klicka vidare och se vilka monster Fiffi och Sofia har listat.

8 thoughts on “Fredagsfemman: Monster

  1. Fin lista och alla monstren är värdiga. Men menar du sanning om att du inte badar i havet pga av Jaws? Är det inte bara en sådan där sak folk säger…? 🙂

  2. Ettan är icke trist. Ettan är kalasbra!
    När jag sett filmen första gången….vägrade jag bada i badkaret! (okej, jag var 13 år….)

    Go helg! 🙂

  3. Jag kunde inte undgå människor på min lista. Förlåt. Människor är äckliga.

    Jag tycker om din lista och kanske speciellt din etta. Vidrig jäkel den där Bruce. 😉

  4. Bra lista! Får väl göra som hos Fiffi och be om ursäkt för att jag förstörde listtemat 😉 Din etta är absolut inte trist men jag måste erkänna att jag känner mig lite mer dragen till de ”onaturliga” monstren.

    • Ursäkt för vadå? Spridande av kunskap och upplysning? Inget att be om ursäkt för vi fick ju 5X5 finfina listor 🙂
      De onaturliga monstren är alltid roligare men kanske inte så ofta skrämmande.

Kommentera

