Årets bästa filmer: 2001

2001

Det var inte så många filmer att välja bland detta år om man ser till riktiga toppfilmer. Jag hamnade kring femton filmer så det var inte speciellt många rullar som jag tvingades välja bort. Däremot är det ganska länge sedan jag såg de flesta filmerna så vid framtida omtittar kan listan komma att ändras.

1280x720-qfz

10: Shaolin soccer: Uppsluppen ”sportfilm” som i sina stunder är så dålig att den är bra. Åsa Nisse på speed? Hur som helst så har jag haft väldigt roligt de gånger jag sett filmen.

Spy-Game-2001-Movie-HD-Free-Download

9 Spy game: Ganska stillsam spionthriller som trots att den till stora delar utspelas i kontorsmiljö är riktigt rafflande.

rampaging_kaonashi

8 Spirited away: Möjligtvis en anings för lång men filmen formligen svämmar över av fantasi, spännande miljöer och berättarglädje.

Vv8ckzk

7 The Pledge: Deprimerande kriminaldrama där Jack Nicholson för en gångs skull visar att han trots allt kan skådespela.

the-others-servants

6 The Others: Ruggig spökhistoria. Iofs lever den kanske lite väl mycket på tvisten men jösses vad jag svettades när jag såg den på bio.

monsters-inc-disneyscreencaps-com-1276

5 Monsters INC: Otroligt underhållande film från Pixar. Bra flyt i berättelsen som är både rolig, småspännande och likt Spirited away mycket fantasifull.

fd8f4ddaa69b32648bf1a05f791f8c6f

4. Training day: Detta är filmen där jag fastnade för både Ethan Hawke och Denzel Washington. Spännande kriminalthriller som i sina stunder är mycket spännande.

DownloadThe-Lord-of-the-Rings-The-Fellowship-of-the-Ring-Single-Click

3. Sagan om ringen: Här hade jag inte hunnit tröttnat på allt pladder, recaps, Frodos skitnödiga ansiktsuttryck och lösnäsor. Härligt fantasyäventyr där det mesta klaffar.

bully_film_larry-clark_2001

2. Bully: Jag var tvungen att välja, någon film var tvungen att få första platsen och det blev Bully som fick stryka på foten denna gången. Uttrycket ”ungdomar på drift” får en helt ny innebörd efter man sett denna film. Misshandel, våldtäkt, mord, knark,  frånvarande föräldrar, Bully har rubbet och mer därtill. Att filmen är baserad på verkliga händelser gör inte saken bättre.
dvd_donnie

1 Donnie Darko: Det blev en film jag än i dag inte begriper riktigt vad den handlar om som knep förstaplatsen. Tidsresor (?) alternativa universum (?), sköra ungdomar, en sleazy Patrick Swayze och en obehaglig kanin vid namn Frank. Det kanske låter lite rörigt men filmen ger en skön lite vemodig känsla och är fascinerande på ett vis jag inte riktigt kan förklara. Donnie Darko är kort och gott en filmupplevelse när den är som bäst.

Bubblare: Amelie från Montmartre, Shrek, Moulin Rouge, Lagaan, Blow Dry

Kvar att se: Mullholland drive, Hedwig and the Angry Inch, In the Bedroom, O. Lantana

Vilka är årets bästa filmer hos andra filmspanare? Klicka vidare och finn svar.

Fiffi

Movies noire

Jojjenito

Henke

8 thoughts on “Årets bästa filmer: 2001

  1. Detta var ett riktigt najs filmår i mina ögon. Vi har tre överlapp med Monsters Inc, Sagan om ringen och Donnie Darko. Bra där.

    De jag har kvar från din lista är The others, Bully, och så fotbollsfilmen.

    Spy game!! Javisst den är väldans bra. En film jag sett efter jag skrev min lista. Tror bestämt att jag måste uppdatera min lista! Spy game är ”list worthy” om jag får travestera på Elaine i Seinfeld. Måste nog checka alla sedda filmer från 2001 som setts efter listan skrevs för att se om det finns fler som ska upp på listan eller bubblare. 😀

  2. Vilken spännande och lite annorlunda lista! Jag hade helt motsatt syn på filmåret 2001, jag tycker det fanns drösvis med toppfilmer. 🙂

    Bully….den ligger på ska-se-listan och har legat där så jääääkla länge. Alldeles för länge. Måste bli ändring på det. Annars har vi två överlapp. Kul att se Monster´s Inc på din lista! 🙂

    • Monster´s Inc är nog min favorit från Pixar. 2001 är ett bra år men det är väldans många filmer som ligger precis utanför listvärdighten. Om man gjorde en 25 topp skulle det vara ett mycket lätt år.

  3. Training Day och Spy Game!
    Inte kan man säga emot sådana tunga alster! 🙂

    I övrigt är jag mest nyfiken på Shaolin Soccer! (som f ö en arbetskamrat också tipsade om!)

  4. Känns som att det kommer att bli många bubblare det här året — just nu tror jag att min listan kommer att helt upptas av animerade filmer 🙂 Och så lite ringtrilogi, det är ju givet…

Kommentera

