Spectre (2015 Storbr/USA)

spectre-banner-3SPOILERVARNING

Så blev det äntligen dags för Bond:24. Just denna film var jag lite extra förväntansfull inför. Inte av den anledningen att det är samma gäng i produktionen som gjorde den hyllade Skyfall utan mer beroende på skådespelarensemblen samt organisationen Spectres återkomst. I filmerna under 60-talet var denna organisation Bonds huvudfiende men det var inte agent 007 som knäckte organisationen utan en rättslig tvist mellan filmbolaget och Kevin McClory som tillsammans med Ian Fleming hade kläckt iden om Spectre och dess ledare Ernst Stavro Blofeld. Nu har man köpt tillbaka rättigheterna från McClorys dödsbo och därmed är det fritt fram att använda sig av denna sinistra organisation.

Handlingen går i korthet ut på att 007 får ett sista uppdrag av sin numera avlidna chef. Hans ska mörda en person och sedan besöka dennes begravning. Bond gör detta och spåren leder honom till en organisation, Spectre, som är dagar från att ta över all information som världens underrättelsetjänster sitter på. Det visar sig också att organisationen har legat bakom allt elände som drabbat Bond i de senaste filmerna. Likt de tidigare filmerna med Craig får Bond agera solo då MI6 inte kan stödja hans uppdrag.

MPP_LEC_220715_Spectre_15

Filmen startar med en suverän inledningsscen som utspelas i Mexiko under De dödas dag.

Jag har inga större problem med storyn, den rullar på ungefär som en film med 007 ska göra. Det är däremot lite tröttsamt att var och varannan thriller numera ska rida på Snowdens ”avslöjanden” och varna för ett övervakningssamhälle som redan är ett faktum och som de flesta gladligen verkar anamma. Jag hade även lite bryderier över att M var tvungen med att vänta med att ge Bond uppdraget tills efter sin död. Kunde hon inte leverera detta till honom tidigare? Varför detta hemlighetsmakeri? Ett annan fundering är organisationen Quantum som lanserades i de två första filmerna. Hur kommer den in i bilden nu när Blofeld hävdar att han och Spectre ligger bakom allt? Egentligen är det inte så mycket att bry sig om men när Bondfilmerna blivit mer realistiska ökar kravet från mig som tittare att saker och ting ska vara någorlunda logiska.

spectre-blofeld

Christoph Waltz som Blofeld. Gary Oldman tillfrågades först men tackade nej. Det hade kunnat bli en intressant och annorlunda gestaltning.

Skådisarna som gav mig ståpäls var naturligtvis den undersköna Monica Bellucci (enligt rykten fick man ”sminka ned” henne då hon såg för bra ut) samt Christoph Waltz. Allt verkade vara upplagt för en promenadseger men så blev det inte riktigt. Kritiken har varit blandad, allt från femmor till närapå bottenbetyg. Filmen anklagas för att vara tråkig, Craig är trött i rollen som Bond, Waltz och Bellucci underutnyttjade osv. Till viss mån kan jag förstå kritiken men håller inte riktigt med om allt. Jag anar att de som gillade Skyfall men kanske inte är några större fans av Bond kan ha svårt för den här filmen. Jag gillade iofs Skyfall men var inte eld och lågor över filmen som så många andra. Spectre är ett steg tillbaka mot den mer ”klassiske” Bond både i upplägg samt känsla om det är bra eller inte är en smaksak. Jag blev inte överraskad att serien tog detta steg tillbaka då slutet på Skyfall hintar en aning om en liten tillbakagång till det äldre konceptet.

spectre_86197

Léa Seydoux är filmens Bondbrud. Personligen hade jag hoppats på Monica Bellucci.

Problemet med Spectre är att man vill lite för mycket och vet inte riktigt vad man ska lägga krutet på. Bellucci är sorgligt underutnyttjad och svischar förbi i handlingen. Det är synd för hon är en bra skådis. Léa Seydoux som spelar filmens Bondbrud är helt ok och man får in henne snyggt i handlingen men i mina ögon blir det kaka på kaka. Filmen hade funkat lika väl med Belluccis rollfigur och man hade kunnat lägga mer speltid på annat än att behöva introducera en helt ny rollfigur samtidigt som man skickar ut en bra skådis genom bakdörren.

NEJNuwglbnCoMQ_1_b

Dave Bautista spelar Mr.Hinx. En av de bättre underhuggarna på många år.

Waltz speltid är också kort men det har jag mindre problem med. Det är inte ovanligt att huvudskurken inte har så mycket speltid men visst kunde man haft med honom i några fler scener. Filmens final är är en anings svag även om jag gillade att man inte tar död på Blofeld. Den kunde ha kortats till förmån mot lite mer tid i Blofelds bas. Spectre känns i sina stunder lite hackig och osmidig. Ibland tar man god tid på sig i berättandet och ibland får jag intrycket av att man skyndar vidare i storyn för att hinna med allt.

Titellåten och förtexterna är fruktansvärda. CGI är man iofs van vid numera men jag betackar mig för jättebläckfisken som täcker filmduken och ger en känsla av att man ska se få en monsterfilm. Låten är definitivt den näst sämsta som gjorts, sämst är Madonnas Die another day.

Det som är positivt med filmen är dock en hel del. För första gången på många år har man hittat en skrämmande henchman, Mr Hinx spelad av Dave Bautista håller nästan Red Grant klass. En ruggig typ. En hel del av actionscenerna är mycket bra. Inledningsscenens långa tagning tog andan ur mig, Biljakten fann jag vara mycket underhållande och flygplans/biljakten var fin. Spectre har även ett tågslagsmål som var en fin blinkning till 007 ser rött. Angpånende blinkningar till tidigare Bondfilmer sker de med sådan frekvens att ögonen blir alldeles torra av allt blinkande. Kanske lite överdrivet men det underhåller åtminstone för stunden. Många hävdar att Craig känns trött och oinspirerad men det håller jag inte med om. I sina stunder känns han tom lite sprallig och har begåvats med ovanligt många one-liners för att vara Craig. Denna känsla kan bero på att Spectre har ett lite lättsammare manus än tidigare filmer.

Vad blir då slutomdömet? En underhållande film som inte följer i fotspåren av Skyfall. Om det är bra eller inte kan diskuteras. Jag vart i alla fall road och trots att det är en lång film fick jag vare sig träsmak, restless legs eller problem med att hålla ögonen öppna. Det blir åtminstone sju martinis och jag väntar ivrigt på Bondfilm nummer 25.

10 thoughts on “Spectre (2015 Storbr/USA)

  1. Vi är rätt överens upplever jag. Jag tillhör dem som gillade Skyfall mer men samtidigt förväntade jag mig inte en repris på den filmen den här gången. Dock kände jag inte särskilt mycket för Hinx och Christoph Waltz blev aldrig så mycket mer än…Christoph Waltz. Utseendet på förtexterna tyckte jag var rätt snygga, däremot är låten erbarmligt trist. Och skulle man inte tänka att Quantum var någon slags underorganisation i Spectre med fokus på miljö? Näst bäst av Craigs fyra filmer för min del.

    • För mig hamnar den som tre efter Syfall och C.R
      Ok Waltz spelade iofs Waltz men han var en ganska ondskefull typ av den äldre stammen. Utseendet var det inget fel på men de gav mer monsterfilmskänsla än Bondstämning.
      Klart att Quantum är en underorganisation men det kunde skötts eller presenterats på ett smidigare vis tycker jag.

  2. Väl skrivet kompis. Jag ser verkligen fram emot att se om filmen och då bara luta mig tillbaka och njuta av scenerna var för sig, blinkningarna till gamla Bond och alla andra detaljer. Det är fasligt svårt att inte fokusera på handling och filmen generella struktur första gången man ser den.

    Vi är inte så långt från varandra i betygen men jag skriver ner många fler svagheter i min text. Jag tyckte inte att den var dålig, men den var långt mycket sämre än vad jag hoppats på. Jag hade lyckats att helt undvika att bli spoilad, jag visste inte ens vilket betyg den hade fått. Blev lite paff att inse att många givit den så svaga betyg.

    Däremot tycker jag att Bond ska utvecklas och att en återgång till Connery’s Bond snarare är ett steg tillbaka än framåt. Varje Bond har sin stil och den ska utvecklas till fullo. Därmed hade jag mycket hellre sett en fortsättning på stilen i Skyfall. En riktig film, inte bara ett antal scener som har Bond-vajb som man slängt ihop… Tills jag sett om, och kanske omvärderat, denna film kommer jag ranka den i samma klass som QoS.

    • Du har definitivt en poäng i det att var skådis ska få gestalta ”sin” Bond. Jag ska erkänna att betyget är lite svajigt och vid en omtitt får jag se åt vilket håll det bär.

  3. Intressanta åsikter..och text.
    Jag tror, liksom Henke, att rullen kanske vinner på att ses om i framtiden. Möjligen kan man ha en annan approach till den än nu. ”Felet” som många kanske (däribland jag själv) gör..är att jämföra den med Skyfall. Å andra sidan..varför skulle man inte det!? Mendes visade ju där att han hade koll på att ta Bond som karaktär ett steg längre än vad som gjorts hittills. Klart man ville se ännu en film i den stilen här.
    Dock ska det kommas ihåg att detta är en kompetent ACTIONFILM..men som Bond-alster känns den märkligt avslagen ändå…och lite pliktskyldigt tillverkad. Ja…lite trist helt enkelt.
    Men givetvis kommer jag att se om den vad det lider.

    Trevlig helg! 🙂

    • Tack det samma 🙂
      Som jag skrev till Henkes kommentar kan problemet en del har vara att man försöker göra en icke Craig rulle men med Craig. Resultatet kan bli skevt men jag måste se om den innan jag bestämmer mig.

  4. En sjua är ju riktigt bra! Kul att den gick hem hos dig som det hardcore-Bondfan du ändå är.

    Det jag inte kan släppa är att filmen hade kunnat bli så mycket mer intressant om dom bara *schwoop schwoop* bytt plats på Bellucci och Seydoux.

      • Enda anledningen jag kunde komma på som gjorde att Bond skulle rädda Seydoux istället för Belluci (förutom den helt uppenbara, förstås) var att Belluci var ingift i bedrägerierna och därmed hade ett val som Seydoux aldrig fick i egenskap av Mr. Whites dotter.

Kommentera

