Årets bästa filmer 2000

367135-1FehXq1432074231

Likt 2001 är detta ett stabilt filmår med en hel del toppfilmer. Då det var länge sedan jag såg de flesta filmerna på listan är chansen stor att placeringarna kan stökas om och en och annan bubblare tar plats vid framtida omtittar.

175205

10. Unbreakable: M. Night Shyamalans ”realistiska” superhjältefilm hamnar på tionde plats. Stillsam och intressant med en lågmäld Bruce Willis i huvudrollen.

matt-damon-will-smith-bagger-vance

9. The legend of Bagger Vance: Nej jag har inte blivit galen och ja, jag vet att de flesta anser denna film vara astråkig. Visst den har ett berättartempo som skrider fram och golf är kanske inte världens mest upphetsande sport men filmen har en skön stämning och fyller mig med en inre ro.

960full-meet-the-parents-screenshot

8. Släkten är värst: Ben Stiller är kanske inte världens bästa skådis men detta är en rolig film som gör att det kryper i kroppen på mig av sådan där ångest som vissa komedier kan framkalla. Owen Wilson är utsökt vidrig som f.d präktig pojkvän.

emperorsnewgroove-09

7. Kejsarens nya stil: Disneys roligaste film? Hejdlös historia berättad på ett oväntat lekfullt vis som fick tom mig att skratta till ett par gånger.

fhd000MLN_Monica_Bellucci_013

6. Malena: Det börjar som en coming of age historia med bekanta inslag men efter en stund tar historien en mycket obehaglig vändning. Starkt drama om småstadens avundsjuka och småsinthet i fascismens Italien med den undersköna Monica Bellucci i huvudrollen.

maxresdefault

5. Traffic: Knark, Mexiko, Michael Douglas och Beniccio del Toro så mycket mer behövs inte för att göra en bra film. Ovanlig men väl genomtänkt ljussättning.

image-5-huey-lewis-and-weird-al-remake-american-psycho-s-classic-scene-jpeg-139900

4. American psycho: Regissören Mary Harron har lyckats med att göra en riktigt bra film av en bok jag trodde var omöjlig att att filma. Trots våld, död och motbjudande finansvalpar är det en mycket rolig film.

snatch

3. Snatch: Det är synd att regissören Guy Richie blivit så framgångsrik. Numera gör han halvtrista Hollywoodproduktioner tidigare var hans filmer desto roligare. Filmen går i samma stil som som Lock stock & two smoking barrels men vad spelar det för roll då jag aldrig tröttnar på klantiga gangsters.

denbc3a4stasommaren

2. Den bästa sommaren: Se där en svensking slank in på listan. En varm, mysig och fruktansvärd rolig film om en begravningsentreprenör och två sommarbarn. Tyvärr har regissören Ulf Malmros inte ens varit nära att uppnå samma höjder i sina efterföljande filmer.

requiem_for_a_dream

1 Reqiuem for a dream. Knark och elände mixas med ett ödesdigert soundtrack, hysterisk klippning och otroligt bra skådisar. Feebad när den är som bäst. Likt ettan 2002 har filmen av förklarliga skäl en låg omtittningsfrekvens.

Bubblare: Älskade hundar, Girlfight, Sexy beast, Crouching tiger hidden dragon, Ginger snaps, Loves labour lost.

Kvar att se: Harry en vän som vill dig väl, Pollock, Baise-moi, Dancer in the dark.

Andra bloggare som gjort topplister för 2000 är:

Fiffi

Henke

Jojjenito

Moviesnoir

Steffo

Spel&Film

15 thoughts on “Årets bästa filmer 2000

  1. Tre överlapp och Unbreakable är med! Requiem måste jag se. Jag hade nog gissat på att Crouching Tiger skulle vara med. Den bästa sommaren gillar jag, skulle jag haft som bubblare.

  2. Men visst är det ett bra år! Håller med.

    Det är dock ganska spretiga listor, många olika titlar flimrar förbi när man läser allas inlägg med sömndruckna ögon på morgonkvisten. Först nu under lunchen har jag haft möjlighet att kommentera.

    Ok, vad har vi då för filmer på herr Filmitch’s lista? Hela tre överlapp. Requiem for a dream har flera med, men jag tror bestämt vi är ensamma om Meet the parents och Traffic. Huh?

    Och så har jag inte ens sett hälften av alla på din lista (9, 7, 6, 4, 2). Mest sugen är jag på American psycho då den är så ikonisk och då den refereras till så ofta. Sugen trots att C Bale är med!

  3. Blir nog mest bubblaröverlapp för vår del. Och Bagger Vance hade jag nog inte förväntat mig här 🙂 Requiem… har jag ju fortfarande inte sett så där kan jag passa på omdöme om den är listvärdig eller inte (puh…. 😉 )

  4. Var American Psycho en mycket rolig film? Har vi sett samma film? *här skulle jag vilja ha in en skrattande emoji som slår sig på knäna*
    Kul att se Den sista sommaren så högt upp. Vilken kanonfilm det är!

    • Sista sommaren brottades om första platsen men förlorade.
      A.P är rolig – kanske inte på ett sådant där Vacation vis men den har en ironisk ton jag gillar och jag skrockar flera ggr när jag ser filmen. Jag skulle nog genrebestämma filmen som svart komedi. Visitkortsscenen är nog roligast.

  5. Ja, här var det inte så många överlapp men vi har i alla fall ettan gemensamt.

    9-6 har jag inte sett.

    Ah, Amores Perros, den hade glömt. Kanske nästan borde ha varit på listan. Får bli en bubblare i alla fall.

    • A.P hamnade som bubblare då jag i stort sett bara kommer ihåg två scener och att jag gillade den. Hög tid för omtitt. Malena tror jag skulle gilla och man ska aldrig underskatta Bagger Vance.

Kommentera

