A Royal night out (2015 Storbr)

a-royal-night-out-poster”Inspired by true” events står det på omslaget vilket betyder att man kokat soppa på en spik. De ”true events” som man här gjort film av är att de två prinsessorna Elisabeth (sedermera Elisabeth II) och Margaret fick tillåtelse att att gå ut bland folket för att fira segern över tyskarna 1945. En, vad jag förstått, ganska städad tillställning. I A Royal night out sker något helt annat. De två prinsessorna smiter från sina vakter ut på Londons gator där ett party av sällan skådat slag pågår. Elisabeth tappar bort sin syster Margaret och får hjälp av en soldat som deserterat för att finna systern. Naturligtvis vet inte soldaten att han  släpar runt på landets blivande statsöverhuvud och naturligtvis uppstår det lite romans under jakten på systern.

Då jag i själ och hjärta är djupt anti-rojalistisk svallade naturligtvis känslorna inom mig då jag såg denna film. Filmen innehåller en hel del svammel om att de kungliga minsann inte har det så lätt. Klart att jag inte går på den propagandan. Trots detta gillar jag filmen t.om så mycket att jag väljer att bortse från det mesta även om filmen gav upphov till en och annan djup suck under titten. Jag är trots allt inte så korkad att jag förkastar en trevlig, välgjord och charmig film bara för att den försöker slå rojalistiska dunster i ögonen på mig.

A Royal night out är som sagt en mycket trevlig film som gör att jag småmyser under titten. Jag får ta filmen för vad den är, en saga, och inget annat. Miljöerna från 40-taets London väcker min nostalgiska ådra (även om jag inte är SÅ gammal), kläderna är snygga och det spelas härlig musik. Sarah Gadon som spelar Elisabeth var en ny bekantskap för mig men hon besitter en charm och viss karisma som gör att hon passar ypperligt i sin roll. Det enda irritationsmomentet var prinsessan Margaret som gav ett lite väl korkat intryck. Hur hon var i verkligheten vet jag inte men även om hon var av kunglig börd agerar hon lite väl blåögt i filmen.  A Royal night out är en bagatell men en förbannat trivsam sådan oavsett vad man tycker om monarkin.

Regi: Julian Jarrold

Betyg: 7/10

2 thoughts on “A Royal night out (2015 Storbr)

  1. Roman Holiday inspiered by true events?😉 Låter som att det skulle kunna vara intressant att ställa denna beskrivning av kungafamiljen och de rojalistiska plikterna mot den som framträder i The Queen.

    • Får skamset erkänna att jag inte sett Roman holiday….än.
      Den här filmen har inte samma tyngd som The Queen – detta är ett lättsamt drama och inte så mycket mer. Men sevärt .

Kommentera

