Star wars: The force awakens (2015)

 

star-wars-force-awakens-official-posterDet blir ingen fjärde julfilm detta år men väl en film vars merchandise lär återfinnas i många barns klappar om filmbolaget Disneys får som de vill.

Tanken var att jag skulle vänta med filmen tills efter helgerna men när facket bjöd på bio var det svårt att tacka nej.

Jag kan väl börja med att berätta att jag inte är något större fan av Star wars filmerna vare sig de nya eller gamla. Trots detta hade jag två ganska trevliga timmar i biosalongen. The Foirce awakens är en rapp film och även om mitt intresse är förhållandevis ljumt håller filmen ända in i mål. Filmen innehåller en handfull maffiga scener, karaktärerna är bättre än i Lucas filmer och det finns en hel del humor av det torrare slaget som jag uppskattar. Skådisarna sköter sig bra överlag speciellt Daisy Ridley som spelar skrotsamlaren Rey. På det hela funkar filmen men jag har ett par invändningar.

SPOILERVARNING

 

Något jag alltid haft svårt för när det rör Star wars filmerna är dels känslan över att man i sina stunder ser på ett avsnitt av Mupparna. Jag tycker att det blir tröttsamt med alla dessa figurer vars enda existensberättigande verkar vara att hamna i en plastförpackning på hyllorna i en leksaksbutik. Jag irriterar mig också på låtsasspråken som talas i filmerna, robotar som piper och visslar och leksaksfigurer som pratar som att de har munnen full med mat. Tröttsamt för mina öron.

Det andra problemet jag har med The Force awakens är att J.J. Abrams valt att göra en nyinspelning av den första filmen som kom 1977. Rubbet är med antingen som scener eller som blinkningar till den tidigare filmen. När jag insåg detta en bit in i filmen blev bioupplevelsen mer av karaktären att sitta och bocka av allt från från småtjocka x-wing piloter till dödsstjärnor och antydningar om avfallsrum. Blinkningar i all ära men när de tar över storyn blir filmupplevelsen lidande. Jag begriper att Disney som köpt rättigheter vill ha valuta för pengarna och vågar inte ta ut svängarna för mycket. Det är klart att man vill casha in på leksaksfigurer och är livrädd att alienera fansen. Därför har man troligen valt att göra en, iofs mer välgjord och rappare, karbonkopia på första filmen för att visa fansen att allt som vanligt. Jag kommer aldrig in i filmen utan sitter med en känsla av att jag tittar på en väldigt lång reklamfilm för massa plastprodukter. Underhållande, och välgjort men samtidigt ängsligt och käre söte gud kan inte någon ta och täppa till käften på Chewbacca det skär som nålar i mina öron när han/hon/den/det? vrålar fram sin ”repliker”

Regi: J.J. Abrams

Betyg: 6/10

 

 

9 thoughts on “Star wars: The force awakens (2015)

      • Jag tror att jag ramlar lite i fällan som jag gjort med många andra filmer — de hämningslösa hyllningarna har jag svårt att instämma i och då känns det som om jag tycker att filmen är sämre än vad den egentligen är. Faktiskt lite sugen på att se om den.

        Jag håller däremot inte riktigt med om dina invändningar, jag gillar alla de olika rymdvarelserna och deras språk. Inte heller några större problem med återupprepningarna eftersom jag tyckte att de (flesta) funkade helt ok. Hellre så än att man försöker göra något helt nytt som bombar. Tycker nog att denna Star Wars förvaltade arvet från sina föregångare bättre än tex Terminator Genisys.

      • Jag har inte läst så många hyllningar bara Jens Pettersson på AB man han talar oftast i nattmössan. Jag kommer absolut att se om filmen men den var som sagt ok.
        Det där med rymdvarelser och språk är nog mer av en smaksak för mig blir det för mycket av det goda.
        Återupprepningar eller nya saker ja iofs varför fixa något som funkar? Jag har inget emot s.k blinkningar men när filmen blir fullproppad av dem så får de en negativ inverkan för mig – de var inte heller speciellt subtila.
        Att man körde samma historia än en gång kan däremot diskuteras tycker jag – lite slött.
        Bättre än Genisys? Absolut!

  1. Noterar också ditt betyg i min bok…och ber också att få återkomma inom snar framtid (såg rullen igår!)…men låt oss säga jag håller med dig på en och annan punkt…och i övrigt inte!😉

  2. Du din gamle tjurskalle! Va fan, detta var ju supernajs. Vilken ride! Vilken film! Attans vad överraskad jag blev. Positivt överraskad!

    Jag hade lyckats hålla mig helt ospoilad och visste inte ens om filmen fått bra kritik eller ej. Det är bästa sättet att se en så massmedialt överlastad film som denna.

    Jag älskade återgången till ”analoga specialeffekter”, fokus på riktiga karaktärer samt alla underbara blinkningar (och ibland mer än så) till de gamla filmerna.

    Min revy kommer upp på en blogg nära dig imorgon bitti! Vi hörs bland kommentarerna då!🙂

    • Tjurskalle? Moi? Filmen fick en 6/10 mao värd att titta på. Vilket 4 – 6 i betyg betyder .
      Jag var i stort sett ospoilad också vid titten hade sett trailern någon gång annars vart det i stort sett blankt.
      Just blinkningarna hade jag svårt med du talade om ”fan service” i din sammanfattning av de tidigare filmerna i denna film var bortom detta begrepp och slog över från ”kul grej” till ängslighet.
      Men som sagt en helt ok film värd att titta på, ja kanske tom den bästa Star wars filmen? Ett påstående som kanske säger mer om min relation till filmerna än filmens egentliga kvalitet.

Kommentera

