Årets filmer 2013

Industries_in_2013_landing_page_image

Nej jag har inte tappat tidsbegreppet. Jag vet att året är 2015 men jag ligger lite efter i mina listor och tyckte att en lista över filmåret 2013 var på tiden.

vhs-2

10 V/H/S 2: En antologifilm där tre av fyra berättelser är riktigt bra. Den svagaste av historierna är inte dålig men den bleknar lite när den ställs mot de andra.

before-midnight

Before midnight: Tredje delen i relationsdramat om Jesse och Celine. Lite roligare och rappare än de tidigare filmerna men kanske inte riktigt lika bitterljuv och vemodig.

prisoners-post

Prisoners: Ok slutet är lite svagt men vägen dit är ett mörkt kriminaldrama med suveräna skådespelarinsatser. Jag vill ha en filmserie om polismannen Loki. Nu!

553288

The Human Race: B eller kanske t.o.m en C-film. Okända skådisar och kanske inte tekniskt fulländad men en mycket spännande sci-fi thriller. Väl värd att lägga tid på.

o-NEW-GRAVITY-TRAILER-facebook

Gravity: Mer sci-fi och med en skådis jag vanligtvis inte är så förtjust i , Sandra Bullock. En vacker, hisnande och i sina stunder spännande film om en ensam människas kamp för överlevnad.

denna

Philomena: Finstämd men trots ämnet trivsam film om konsten att förlåta med Judi Dench och Steve Coogan.

The-Wolf-of-Wall-Street-0037

The Wolf on Wall street: Inte så finstämd film om en man som bränner sitt ljus i båda ändarna.

Locke-01-620x350

Locke: En man, Ivan Locke, kör bil i 90 minuter och talar i telefon. Kanske inte så upphetsande om det inte vore som så att Locke spelas av världens bästa skådis, Tom Hardy. En film om att ta ansvar och stå för sina handlingar.

StillLife

Still life: Än en film om en ensam man som har ett stort hjärta men ett torftigt liv.

v1XhOGAE5wvhaXdNTwVH8Z5gxNm

Den stora skönheten: Den tredje ensamme mannen i bland årets filmer här med ett torftigt inre. Vacker och vemodig film om meningen med livet.

Bubblare: The Den, Wer, The Conjuring, Dark skies, Rush, Saving Mr.Banks, The Way way back, Movie 43, The Last stand

Det visade sig bli många ensamma människor detta år och få skräckisar för en gångs skull. 2013 var ett starkt år för dramafilmer och jag har många filmer kvar att se: Her, Enemy, Only lovers left alive, Nymphomaniac, Under the skin m.fl m.fl

10 thoughts on “Årets filmer 2013

  1. Trevligt. en liten mini-julklapp så här dan före dan. Alltid kul att läsa andras årstopplistor.

    Ok, vi har tre överlapp plus att du har kvar att se tre av filmerna som tog sig upp på min topp 10 (Her, Only lovers left alive, Under the skin samt Enemy som var topp 12). Men, du har väl sett Blue ruin? Mycket troligt att du skulle gilla den rackarn.

    Det blev ett bra filmår till slut…🙂

    Själv tar jag med mig tips om Still life och Den stora skönheten. Tack för dem.

    • Åh Blue ruin – den hade jag glömt bort – ligger på listan tack för påminnelsen🙂 Jo det blev ett starkt filmår och troligen blir det än starkare med tanke på vad jag har kvar att se.

  2. Ser man på, vi har samma tvåa😀 Den undre halvan av din lista kände jag mig däremot mindre bekant med. Trevligt att se Philomena här också, det är hon värd.

    God Jul till dig och bloggen!

Kommentera

