Taxidermia (2006 Ungern)

taxidermia_poster Taxidermia handlar om tre generationer män under lika många tidsepoker under Ungerns 1900 tal. Först har vi en översexuell soldatat under fascisttiden. Han är ständigt kåt och frustrerad. Han leker med sin snopp och sätter på allt han kommer åt både levande och dött. Hans son (som föds med grisknorr) blir en av Ungerns ledande sportätare (?) under kommuniststyret. Han äter och spyr om vartannat. Till sist har vi soldatens sonson som lever i dagens kapitalistiska Ungern. Han arbetar som uppstoppare och försöker finna mänsklig kontakt vilket inte går så bra då han både ser ut och beter sig märkligt. Han är en person som helt enkelt ger bad vibes.  Han tar även hand om sin far, matmästaren, som nu vuxit till gigantiska propotioner.

Detta är ungefär filmens handling på det visuella planet men jag anar att under ytan så finns det mer att hämta. Troligen är filmen en allegori om Ungerns historia under 1900 talet där de tre männen får representera de tre olika ideologierna. Det är ungefär så långt jag kommer i min förståelse av denna film. Detta gör att den hamnar i samma fack som Salò och A Serbian film. Filmer med ett grafiskt innehåll som serveras som ursäkt för att man vill berätta något man tydligen brinner för. Än en gång får jag lov att konstatera att jag förstår mig inte riktigt på konstärer som vill berätta något viktigt för att sedan göra budskapet så krångligt att ingen förutom närmaste vänkretsen förstår vad det rör sig om. Taxidermia har förvisso ett budskap  jag kan ana mig till men så mycket mer blir det inte.

Jag har inget emot filmer som lockar en till att försöka fundera över vad det rör sig om och man behöver verkligen inte begripa allt för att uppskatta en film. Exempel på detta kan vara filmer som Donnie Darko ,Begotten eller varför inte Sleeping beauty. Problemet med dagens film är att det grafiska äcklet tar över berättelsen och åtminstone jag får svårt att fundera bortom det jag får se som t.ex sex med grisavfall, kaskadspyor och sargade kroppar. Filmens budskapet har inte en chans att nå inte fram till mig som tittare. Taxidermia är dock ett litet snäpp bättre än Salò och A Serbian movie då den trots allt otrevligt man får se hyser en viss människovärme och humor men det är som sagt bara ett snäpp.

En annorlunda och lite märklig film som får läggas till högen konstnärliga misslyckanden men jag tackar Fiffi för tipset.

Regi: György Pálfi

betyg: 3/10

2 thoughts on “Taxidermia (2006 Ungern)

  1. Hahaha….”Och likt en hund som får korn på ett byte intar jag pointerposition” skrev du som kommentar på min recension av filmen och det är ett filmiskt personlighetsdrag som är skönt positivt tycker jag. ÄVEN om resultatet blir att man får se rätt mycket knepig film. Såklart. För Taxidermia ÄR ju verkligen knepig MEN det är också en film man inte glömmer i första taget, eller hur? Maken till grisiga scener har åtminstone jag sällan sett. Bra äckligt alltså.

    Såg du filmen med eller utan text?🙂

    • Såg den med text.
      Jo tackar än en gång för tipset eller vad vad man nu ska kalla det.
      Denna film har dock haft den effekten att jag spanat in några fler Ungerska filmer – den väckte ett intresse och en nyfikenhet.
      De kommer så småningom på bloggen.

Kommentera

