Filmåret som gått

cine-geek-2015-96d9-diaporama

På podden Snacka om film listade man lite filmhändelser förra året. Själv har jag brottats med någon form av nyårskrönika men inte riktigt fått till det. Deras listning kom som en skänk från ovan så jag tog, naturligtvis efter att ha frågat om det var ok, listan rakt av. Det finns många filmer kvar att se från 2015 men nedanstående vinnare rör alltså de filmer jag hitintills sett från 2015.

Årets största förväntning: Mad Max: Fury road tätt följd av Spectre och Avengers age of Ultron två filmer som inte riktigt levde upp till sina förväntningar.

Årets bästa scen: Dansscenen i Ex Machina. Oscar Isaac når här Travoltaklass tillsammans med Sonoya Mizuno i lite oväntad scen.

Årets bästa filmmusik: Tale of tales

Årets sömnpiller: Mannen från U.N.C.L.E. Vad sysslar Guy Richie med nu för tiden? Child 44 ligger däremot inte långt efter.

Mad-Max-Fury-Road-lovely-day

Årets TV-serie: Bron III – har inte sett så värst mycket på tv under året så jag kör på ett säkert kort. Årets tv-program är däremot På spåret.

Årets absolut sämsta film alla kategorier: The Human Centipede III. Det blev inte många ettor under gångna året men denna films betyg var mycket välförtjänt.

Årets skrattfest: Ett päron till farsa – Nästa generation

Årets överraskning: Ett päron till farsa – Nästa generation. Var helt övertygad om att det skulle vara ren och skär dynga nu blev det som sagt årets roligaste film istället. Bara förtexterna är värda biobiljetten.

Årets skådespelare: Alicia Vikander. Tom Hardy i all ära men Vikanders gestaltning av en robot i Ex Machina är oöverträffad. Lägg sedan till att hon i stort sett bär hela Mannen från U.N.C.L.E. på sina axlar så har vi en äkta filmstjärna.

lijc5wdprlmkvl9s5cs4

Årets bästa nordiska film: Vågen (Norge). Tillsammans med Danmark det intressantaste filmlandet i Norden. Sverige? Kan ha en chans den dag man vågar göra något annat än deckare eller drama med skådisar som tror att de står på en scen.

Årets känslostorm: Fast & Furious 7. Här fruktade jag allvarligt för mitt förstånd Häpnadsväckande korkad film.

Årets filmkyss:A Royal night out. Ok det är en puss på kinden men den får duga.

Årets magplask: Child 44. En film som hade allt – på pappret – men man verkar ha jobbat stenhårt på att göra filmen så tråkig man bara kan. Kinnaman & Rappace insatser i filmen? Don´t get me started.

Årets mysigaste: A Royal night out. Engelsk feelgood när den är som bäst.

landscape_movies-a-royal-night-out-01

Årets bioupplevelse: Mad Max: Fury road. När jag vill se om filmen på stört (något som nästan aldrig händer) är det för mig en extraordinär upplevelse.

Årets läskigaste: Im Keller. Det har varit ett sisådär filmår när det rör skräckgenren till skillnad mot 2014 som var makalöst bra. Det får därför bli en dokumentär från Österrike där man får stifta bekantskap med många rysliga människor. Rysligast av dem alla var dockdamen.

Årets (hittills) BÄSTA film: Mad Max: Fury road. Jag har svårt att tänka mig att någon annan film kommer toppa denna.

Det var årets lista och ett extra tack till Fiffi och Steffo för inspiration. Några nyårslöften delas inte ut:

Calvin-and-hobbes-new-years-resolution

Mnjae kanske inte men jag väljer att jobba på i det tysta och lovar inte för mycket,  det är lugnast så.

God fortsättning önskar jag däremot alla läsare

6 thoughts on “Filmåret som gått

  1. Snyggt! Läsvärt!
    Hade du suttit med som gäst under avsnittet hade DIN lista glidit in perfekt i sammanhanget!

    2016. Nytt år, nya utmaningar! Nu kör vi på!🙂

  2. Vilken härlig lista!! Förvånande likt våra måste jag säga😉 Extra kul att du gillar Päron-filmen tycker jag!
    Vilken film var det du tyckte att vi hade glömt i vår genomgång? Ex machina?

    • Tackar.
      Stämmer bra. Ex machina är väl värd att nämnas – tycker jag.
      Päron filmen var en överraskning och kul sådan då jag är svårcharmad när det rör komedier.

  3. Haha, det tog stressigt lång tid innan jag fattade att du listat egna filmer inom poddens kategorier. Trodde först att du bara kopierat den rakt av🙂 Många filmer har jag inte sett och kan därmed inte uttala mig om men du leverarade i alla fall dagens skratt med årets känslostorm.

    • Kategorierna kopierade jag men som du sedan blev varse inte filmerna.
      Trevligt att jag kunde bjuda på ett skratt för det gjorde verkligen inte jag när jag såg den filmen.

Kommentera

