The Red shoes (2005 Sydkorea)

2033bigdw3När Sun-jae finner sin man mitt i akten med en annan kvinna tar hon sin dotter och drar. De flyttar in i en sunkig lägenhet och gör sitt bästa för att klara av vardagen. Det går trots allt ganska bra fram tills den dag Sun-jae hittar ett par skor i tunnelbanan. Hon tar med sig skorna hem som visar sig ha har en förunderlig kraft. De lockar fram bärarens sämsta sidor och var och en som ser skorna får ett oemotståndligt begär till att äga dem.

Enligt mig skulle filmen heta The Pink shoes då skorna de facto är rosa men å andra sidan hävdar de flesta människor i min omgivning att jag är mer eller mindre färgblind men hur som helst, filmen handlar om ett par skor som bär på en förbannelse och är helt ok. För det första slipper man touchen av buskis som är allt för ofta förekommande i Sydkoreansk film och för det andra är skornas bakgrundsstory intressant. Nu är väl The Red shoes mer intressant än spännande. Det är lite blodigt och lite smårysligt ibland men jag är mer nyfiken på skornas ursprung än Sun-jaes välbefinnande. Vill man se en skräckfilm ska man nog välja något annat men om man är sugen på ett mysterium är The Red shoes ett relativt gott val.

Regi: Yong-gyun Kim

Betyg: 5/10

Kommentera

