Veckans låt

Tillbaka efter en skön semester på Teneriffa där jag fått nya insikter om livet. Bland annat att man inte ska skrocka hånfullt när ens fru föreslår att man ska ta på solskydd, inte heller ska man sitta på parkett under en scenshow och att jag troligen ser ut som en individ som suktar efter knark.

Det mest fascinerade med denna plats var dock alla ”artister” som uppträdde överallt. Jag ska inte nämna alla förbluffande nummer som passerat i revy men två ”föreställningar” gick utöver det vanliga. En grupp ungdomar (ca 25 år) mimade (!) sig igenom snabbversioner av Disneyfilmer. De betade av Lilla sjöjungfrun, Aladdin, Skönheten & odjuret samt Herkules på ca 45 minuter i klädda bisarra dräkter som väckte ett visst obehag. Fortfarande tagen efter denna ”förställning” går jag nästa dag in på en restaurang. Där står en man och sjunger/föreställer Sinatra mannen tar en (av mig) uppskattad paus men återkommer efter en kvart men nu som Elvis a la Las Vegas. Tydligen körde han denna dubbelakt var kväll, sju dagar i veckan.

Jag fick många tankar och funderingar över alla dessa artister som troget ställer sig på scen kväll efter kväll inför en ganska ointresserad publik. Vilka ambitioner har dessa kulturarbetare? Vilka drömmar har de? Eller är det som så att detta är den slutgiltiga elefantkyrkogården för alla pubartister och wannabees? Teneriffa är kanske de krossade drömmarnas ö. Hur som helst veckans låt visar dock att det trots allt går att komma långt även om man inte har en tillstymmelse av talang bara publiken är den rätta (svenska folket?) så kämpa på alla mimare och gitarrplinkare en dag kanske det händer.

 

8 thoughts on “Veckans låt

  1. Hahaha, jag vill höra mer om dina äventyr i solen! Underbart. Hmm, veckans låt kanske inte faller mig i smaken direkt, men sådan uppträdanden får antagligen plats i Mello så länge Christer Björkman kör showen, så att säga…🙂

    • Äventyr och äventyr det var på det hela ganska lugnt men med en och annan känslochock.
      Veckans låt lär ingen höjdare men kan dessa pellejönsar gå till final kan nog vem som helst göra det. Se låtvalet som ett inlägg i kulturdebatten.

  2. Underbar reflektion! Och väcker bilder jag vill se mer skildrat i film. Finns väl någon svensk dokumentär som heter Karaokekungen som kom för drygt en handfull år sedan, men skulle vilja se just den här semestparadisskildringen med tragiska lowlifesångare. Någon som har direkta film/dokutips?

    • Vet inte om det finns någon film/dokumentär om detta. Gordie shore😉
      Karaokekungen har jag på C-more och den ligger på långa listan annars har du alltid SVT:s Klippans Karaoke som var en bra tv dokumentär.

Kommentera

