11:14 (2003 USA)

1114_2003I en liten amerikansk småstad vars slogan är ”A nice place to live” (den är aningens bättre än en icke namngiven värmländsk småstad , jag sysslar inte med uthängningar på den här bloggen,som har ”om du bodde här skulle du vara framme nu” som slogan) händer följande saker kring klockslaget 11:14 en helt vanlig kväll: En man får en kropp dumpad på sin bil, en ung tjej dör, en ung man blir av med sin penis, en annan man gör sig skyldig till likskändning och en fjärde man till mordförsök. Hur det kunde gå såhär illa avslöjas under filmens gång som består av fem olika historier som flätas samman och med hjälp av flashbacks lotsas tittaren fram till det ödesdigra klockslaget 11:14.

Den här filmen går i samma anda som filmerna Short cuts , Crash,  Magnolia, Grand canyon m.fl. Dessa filmer har ett berättartekniskt grepp jag oftast uppskattar där slumpen och olika sammanträffanden är berättelsens motor. Ibland kan filmerna kännas lite krystade i sina försök att länka samman olika personers öden men oftast funkar det. Min dotter gillar också genren och brukar kalla dessa filmer för just ödesfilmer ett ganska passande namn tycker jag.

Det jag gillar är just påminnelsen att de handlingar vi utför när vi lever våra liv kan påverka andra i både stort som smått och i en positiv eller negativ riktning. I 11:14 leder resultatet av en enda människas agerande till en massa elände. Trots detta är filmen rolig och skulle nog kunna klassas som en s.k svart komedi. Filmen ger inga gapskratt men jag satt åtminstone med ett flin under filmens gång och förundrades över hur korkade folk kan vara. Ensemblen är inte stor men består av många ansikten som är mer eller mindre kända. Klart sevärd om man gillar genren.

Regi: Greg Marcks

Betyg: 7/10

9 thoughts on “11:14 (2003 USA)

  1. En film jag har för mig att jag också tyckte var ganska trevlig och sevärd. Brukar också kunna uppskatta denna sortens filmer så jag håller med dig om att man ska försöka ta sig en titt om man gillar ”genren”.

    Så här har jag skrivit om 11:14.

      • Det är nog inte så att jag tycjer att de är osannolika, mer att jag har svårt för flera mindre historier som ska flätas in i varandra. Det är sällan jag fastnar för någon av dem. Bästa filmen i den genren för min del tror jag är Babel

      • Babel har jag inte sett än men den ligger på C-more tillsammans med ca 120 andra filmer som jag lagt in på min att se lista. Pust😉

Kommentera

