Dan Simmons: The Abominable

the-abominable-dan-simmonsUnder researchern för sin (då) kommande bok The Terror träffar Dan Simmons på pensionären Jacob Perry som b.la varit i Antarktis. De två blir goda vänner och en tid efter Perrys död får Simmons ett paket som innehåller flera tättskrivna anteckningsböcker. De handlar inte om expeditioner till Antarktis utan om ett för allmänheten okänt försök att bestiga Mount Everest 1925, året efter Georges Mallroys fatala expedition. Boken The Abominable återger Perrys berättelse som startar med att Perry blir tillfrågad av  Richard Deacon som vill ha med honom i ett försök att bestiga Everest. Tillsammans med  fransmannen Jean-Claude Clairoux förbereder sig de tre för resan. Väl framme i Tibet kommer Deacon och hans sällskap stöta på farligare hinder än världens högsta berg och Perry inser att Decon inte berättat hela sanningen om syftet med expeditionen.

Jag har läst en handfull böcker av författaren och han är inte helt oäven. Hans bästa böcker är Summer of night samt Song of Kali övriga böcker har varit av karaktären ”helt ok” vilket dagens bok också är.

The Abominable lider främst av att författaren är lite väl förtjust i sin egen research. Simmons kan sin bergbestigning och det vill han verkligen visa sina läsare. Boken är på ca 700 sidor och det tar en tredjedel av berättelsen innan sällskapet lämnar England men då vet jag iofs allt om broddar, alpina kläder och annan utrustning som behövs för en tur till Himalaya. Bokens andra del består av bergsklättring, hur man slår upp tält och använder sig av primuskök och än mer bergsklättring. Författaren har verkligen gått in för att beskriva hur man klättrar in i minsta detalj. Första gången är det spännande att läsa men redan andra gången en klättring beskrivs blir det repetitivt och långdraget och det är mycket klättring som ske innan man når toppen.  Det är först i bokens sista 150 – 200 sidor som storyn tar fart men då blir det också rejält spännande även om jag invänder mot en och annan detalj i upplösningen som jag inte kan gå närmare in på här då jag inte vill spoila hela plotten.

The Abominable låter kanske som en trist bok men även om historien i sina stunder är alltför detaljerad och berättelsen många gånger står och stampar blir den aldrig tråkig. Berättelsen flyter på och är i sina stunder som sagt riktigt spännande. Jag gillar det pseudodokumentära greppet för naturligtvis har aldrig Perry eller Deacon existerat. Bokens huvudpersoner är intressanta karaktärer speciell Deacon och Lady Bromley, den sistnämnda dyker upp efter ungefär 300 sidor. Andra aktörer är lite fladdriga i konturerna och yxigt konstruerade men på det hela var det en förnöjsam läsupplevelse. Jag skulle tro att om man gjorde film på boken skulle berättelsen komma mer i sin rätt och bli rejält spännande.

5 thoughts on “Dan Simmons: The Abominable

  1. Helt enig med dig här, Simmons blir sällan mer än helt ok men samtidigt sällan tråkig. Men en författare som vill visa att han Läst På, uughhhh😦

    • Fast Summer of night och Kali är riktigt bra. Eller ? Just det där med författare som läst på finner man allt för ofta. King hamnar av och till i fällan och Guillou kan bara inte låta bli att visa upp sina kunskaper.

      • Guillou känns som paradexemplet.

        Jaha, då missuppfattade jag dig nog lite när det gällde Simmons. Helt ok var upplevelsen jag fick med mig från Drood

      • Jag var kanske lite oklar där men av de andra böcker jag läst förutom de två ovan nämnda är och blir han en ok författare. Drood har jag inte läst än anar att jag bör läsa Dickens bok först för att kunna tillgodogöra mig den boken till fullo.

Kommentera

