Unnatural (2015 USA)

Unnatural_2015_7020587För några år sedan gick det en årlig skräckfilmfestival som hette 8 films to die for. Filmerna var producerade av oberoende bolag och budgeten var kanske inte alltid så stor. Resultaten blev väl sisådär men historierna höll ofta ganska hög klass och merparten av filmerna var åtminstone intressanta för stunden. Efter en tids uppehåll dök festivalen upp på nytt förra hösten med åtta filmer som åtminstone på pappret verkade sevärda.

Filmen Unnatural tar avstamp i klimatkrisen. Det är inte obekant att isarna smälter och att ett antal olika djurarter kommer dö ut. Ett företag som sysslar med genforskning experimenterar på arktiska djur för att ändra deras dna så de kommer överleva den kommande/pågående katastrofen. Av oklar anledning har man valt isbjörnen som försöksdjur (jag tycker nog att det borde finnas fogligare djur att studera) och naturligtvis rymmer forskningsexemplaret som nu är både större och blodtörstigare än ursprungsdjuret. Hur detta skulle förbättra djurets chanser att överleva och om det är en bra affär för ett företag att skapa vandrande människoätare överlämnar jag till de som vill gräva ned sig i detaljer. Isbjörnen får korn på ett gäng fotomodeller som har flugits upp till Alaska för att fota bikinibilder mitt i vintern, även denna logiska kullerbytta överlämnar jag med varm hand till andra tittare att reda ut. Resultatet blir skrik och spring i snö med bikinis.

En s.k creature feature uppskattas alltid men den här filmen var kanske inte festivalens flaggskepp (får jag hoppas då jag har sju filmer kvar att se). Det filmen faller på är ett manus som helt saknar både sans och vett samt att en del av skådisarna är så usla att det är en befrielse för mig när de blir björnföda. Det finns trots allt en och annan kvalitetsskådis bla James Remar, Graham Greene och Ray Wise men de får kämpa i motvind. De två sistnämnda har på köpet alldeles för lite speltid. Även Sherilyn Fenn är med i filmen men där sitter jag nog mest och funderar över om hennes utseende beror på misslyckade plastikoperationer eller att åldern har tagit ut sin rätt.

Unnatural är inte någon bra film men den lyckas åtminstone med att vara underhållande i all sin kackighet och blir aldrig tråkig – alltid något.

Regi: Hank Braxtan

Betyg: 3/10

6 thoughts on “Unnatural (2015 USA)

  1. Jag blir klart intresserad av filmen utifrån hur du berättar det. Och som sagt är postern oerhört vacker.

    Det är ju småtragiskt att dessa talangfulla skådespelare från Twin Peaks inte får vara med i mer prestigefyllda projekt dom kan bygga mer än några dagslöner på. När det gäller Fenn tror jag nog inte hon har plastikopererat sig (till skillnad från olyckligt igenmurade Lara Flynn Boyle). Det är nog åldern. Och nyligen skrev hon att hon tänker lägga karriären på hyllan nu vid 50 års ålder, då hon omöjligt kan bygga sin framtid i det orättvisa skådespelaryrket längre. Tråkigt.

    • Nämen nej hur kan man bli det?😉
      Synd detta med att många av T.W skådisarna inte fått blomma ut – Ray Wise dyker iofs upp både här och där men jag skulle vilja se mer av honom.

Kommentera

