Blue ruin (2013 USA)

ladda nedEn del filmer vinner verkligen på att man vet så lite om dem som möjligt. Blue ruin är en sådan film. Själv visste jag bara att det rörde sig om ett kriminaldrama där hämnd var filmens centrala tema.

Det är en ganska enkelt och rak berättelse från början till slut. Det filmen gör är att den portionerar ut information om filmens rollfigurer bit för bit och jag fick en historia där handlingen vecklade ut sig. Vanligtvis när det rör filmer av detta slag har man handlingen och de olika karaktärernas drivkraft klart för sig under första halvtimmen så är inte fallet här vilket gör att Blue ruin hela tiden bjuder på små överraskningar och insikter för mig som tittare hela vägen in i mål.

Nu kanske en och annan blir avskräckt och tror att detta är en s.k svår film men så är inte fallet. Blue ruin rullar på och berättar en historia som är både sorglig, blodig och riktigt spännande i sina stunder, man får bara ha lite tålamod till en början. Kort och gott en bra film väl värd att se.

Regi: Jeremy Saulnier

Betyg: 8/10

8 thoughts on “Blue ruin (2013 USA)

  1. Verkligen en fräsch överraskning när den kom. Jag var gripen från första rutan som det heter. Jag gillade den så hårt att den hamnade på min topp 10 för 2013…

    Men du, när det begav sig var vi flera som jämförde den med Cold in July och det var en liten fajt om vilken som var bäst… Har du sett den också, och vilken film gillar du mest av de två?🙂

    http://fripp21.blogspot.se/2015/01/blue-ruin-2013.html

    • Cold in july började jag titta på men den satte sig aldrig riktigt för mig, jag gjorde en paus i tittandet och den pausen har blivit mycket lång vid det här laget.
      Blue ruin blev jag fast på stört och den har en god chans att hamna på 10 i topp vid en revidering. Den tänkte jag ta när jag nått 1980 ett bra år att stanna vid i ÅBL knåpandet.

      • Aha! Men då är du ju på Team Henke då det gäller dödsmatchen mellan Blue ruin och Cold in July (enligt min tolkning av ditt svar ovan).🙂

      • Håller för övrig med om att 1980 kan vara ett bra år att stanna vid för topplistor. Jag har helt enkelt sett för få filmer per år för att ens få ihop en topp 10 för alla år. Sen kan man kanske få ihop någon slags samlingslista per decennium i bästa fall för eran före 80-talet…

Kommentera

