Jesus Christ superstar (1973

MPW-35909Ok påsken är slut och jag har skrivit lite om denna film i ett tidigare inlägg men när det är musikalvecka kan man kosta på sig att vara lite uppsluppen och rucka på en och annan regel. Filmen är baserad på Andrew Lloyd Webber (musik) och Tim Rice (text) succémusikal som spelats världen över. I Sverige har Jesus bla spelats av Bruno Wintzell ni vet programledaren för TV3:s inte lika framgångsrika program Tutti frutti där även vår f.d finansministers (han med tofsen) flickvän deltog. Jesus Christ superstar handlar turligt nog inte om damer med olika fruktnamn utan om Jesus sista vecka från palmsöndagen till korsfästelsen.

Filmen har spelats in på plats i Israel och man använder sig av gamla ruiner som kulisser. Berättelsen är full av anakronistisk rekvisita, stridsvagnar, flygplan, kulsprutor och moderna kläder blandas med mer tidstypiskt mode. Skådespelarensemblen är ett kapitel för sig då man verkat samlat ihop ett dansant hippiekollektiv som även kan sjunga och jag ska erkänna att det tar ett tag innan jag kan slappna av och njuta av filmen för det är vad den är – njutbar.

Jesus Christ superstar främsta styrka ligger i den helt suveräna musiken som bara sveper över mig. Sångerna har även ovanligt genomarbetade texter som vill förmedla något mer än nödrim till lyssnarna. Det är texter som ställer djupa frågor om idoldyrkan, val man gör i livet, pliktkänsla och naturligtvis religion. Vidare så gillar jag  filmens avskalade produktion då den genom detta sätter individerna i centrum. Den anakronistiska rekvisitan gör att dåtid och nutid flyter samman vilket skänker berättelsen en viss aktualitet.

Det bär mig emot men jag får lov att erkänna att skådisarna funkar mycket bra och de kan verkligen både sjunga och dansa. Finalen i filmen är fantastisk och ger mig ståpäls. Enda invändningen skulle vara att det är en löst sammanfogad historia som mer eller mindre kräver att man åtminstone känner till de händelser som utspelades den där påskveckan för ca 2000 år sedan för att man ska få ett sammanhang i storyn. Detta gör att dagens skolungdomar troligen skulle sitta som frågetecken om de av en händelse skulle råka se filmen.

Klicka vidare och se vilken film Sofia valt dagen till ära.

Regi: Norman Jewison

Betyg: 8/10

 

12 thoughts on “Jesus Christ superstar (1973

  1. Härligt med en så bra musikal som även gör sig i filmsammanhang, men Jewison är ju en hyfsat pålitlig regissör. Jag är inte säker på att jag har sett just den här versionen från start till mål men ett tag rullade låtarna från filmen nonstop — många av dem är otroligt starka. Svårt att hitta en enskild favorit men jag tycker kanske att den öppnar något starkare med Heaven on their minds och Everything’s alright. Men Herodes trudelutt är också trevlig.

    • Jag är som sagt mycket förtjust i slutet 40 lashes/Jusus Christ superstar men i övrigt är det svårt att hitta en favoritlåt. Har sett ett par versioner av musikalen och just denna version har växt med tiden.

  2. Fick soundtracket från originalmusikalen i julklapp en gång för lääänge sen…spelade det tills stiftet på skivspelaren (ja så länge sen!) gick sönder banne mig!! Asbra musik! Formidabel!

    Filmen har jag sett ett par gånger, och det är ändå nåt visst med den tokigt blandade mixen…
    Känns som att det kanske är detta dagens superhjälterullar handlar om lite….idoldyrkan. Messiasfigurer. Ifrågasättande.

    • Kanske ett av de starkare soundtracken i musikalvärlden?
      Just mixen var det fastnade för denna gång och ifrågasättandet är alltid intressant vilket gör Judas roll i filmen till den mest intressanta.

    • Hair kommer inte till veckan men däremot en annan av dina favvomusikaler🙂
      Nu är det länge sedan jag såg Hair. Jag har svårt för filmen och vid en jämförelse är Hair chanslös . Men kanske till nästa år – jag kan ju ha ändrat mig trots hippies och allt😉

Kommentera

