Hedwig and the angry inch (2001 USA)

HedwigandtheAngryInchMoviePosterHedwig är en transsexuell (tror det är rätta termen) rockmusiker från Östberlin som turnerar med sitt band i USA. Bandet är inte speciellt framgångsrikt och Hedwig är en mycket bitter människa något hon iofs har all anledning till att vara. En före detta pojkvän stal hennes sånger och gör nu en succétune med stöldgodset. Hedwig och hennes band förföljer exet och gör gig på samma orter men då på avsevärd mindre glamorösa arenor.  Parallellt med denna handling får vi oss även Hedwigs levnadshistoria till livs, en inte så munter berättelse.

Jag vet att två av mina bloggkollegor är mycket förtjusta i denna film. Jag vet också att historien om Hedwig har en trogen publik men jag sätter mig i ekan likt kärringen och ror uppströms så svetten lackar för det här var inte speciellt bra. Mitt ögonblickliga intryck av filmen är nog en förströdd axelryckning. Trots att John Cameron Mitchell som spelar Hedwig (han har också skrivit och regisserat filmen) gör en mycket bra rollprestation bryr jag mig inte speciellt mycket över Hedwigs öden och äventyr. Jag finner inte sympati för rollfiguren vilken jag egentligen borde då hennes öde som sagt är gripande. Filmen vill sticka ut och vara lite annorlunda och extraordinär och är kanske det den vill allt för mycket så resultatet blir istället konstlat.

Kvar är då musiken som turligt nog är bra. Filmens höjdpunkt är sången Wig In A Box. Där och då sträckte jag på mig i tv-soffan och kände att pulsen ökade en aning men en sång gör ingen film och i fortsättningen kommer jag nog att lyssna på soundtracket istället för att titta på Hedwigs levnadshistoria.

Idag reser Sofia till den amerikanska södern.

Regi: John Cameron Mitchell

Betyg: 4/10

6 thoughts on “Hedwig and the angry inch (2001 USA)

  1. Du kan nog få lite rohjälp från mig, inte heller något stort fan av Hedwig. Jag vill också minnas att musiken var helt ok men i det stora hela var det inte en film som talade till mig.

  2. Asch, isch, det var ju himla synd att Hedwig inte föll i godare jord hemma hos dig. Den är ju rätt speciell kan man ju lugnt säga, tror det är lite antingen eller, liksom. Men, nu kan du arkivera även denna film nånstans långt därinne i bakhuvudet😉

  3. Jo den passar kanske inte alla. Jag ser den mer som en upplevelse än en vanlig film. Musik och multiformat i symbios. Filmen är lika hysterisk som de koreanska tjejbandet i filmen. Eller var de koreanska? Kommer inte ihåg, asiatiska var de i alla fall. Tack för pingen!

    • Förstår dina tankar om att filmen är en upplevelse – en del filmer har den effekten. Synd bara att min upplevelse inte var lika angenäm men jag tackar för tipset.

Kommentera

