Årets bästa filmer 1991

Class-Year_1991_lightbox

1991 torde vara ett av de svagaste filmåren. Jag hade riktigt svårt att få ihop 10 stycken filmer och valet mellan att avstå helt eller att göra en halvdan lista var svårt. Till slut valde jag att dock en lista som är riktigt darrig. Nummer 10 är jag inte överdrivet förtjust i och nummer 8 och 9 minns jag bara att jag gillade när jag såg dem för sisådär 25 år sedan. Hoppas att övriga filmspanare hade bättre tur i sitt sökande efter tio listvärdiga filmer.

original

10. JFK: Propagandafilm av Stone. Teknisk välgjord men det är många tomma tunnor som skramlar vid en närmare titt på denna foliehattsfilm.

indianrunner4

9. The Indian runner: Elände och misär i Sean Penns regidebut. Minns den som en sorgsen historia.

Barton-Fink

8. Barton Fink: En film om film. En manusförfattares vedermödor i Hollywood. Minns den som oväntat underhållande.

tumblr_mt0cjg2dd71sgy9r8o1_1280

7. Cape fear: Tät och obehaglig thriller med en ruskig De Niro i en av huvudrollerna.

Father-of-the-Bride

6. Father of the bride: Skön film med Steve Martin. Korvbrödsförpakningsutbrottet och Franck är filmens absoluta höjdpunkter.

3012_2

5. The Last boy scout: Grabbig film som funkar kanske främst därför man inte är så där äckelsentimental och inte speciellt p.k. En liten bortglömd pärla med Bruce Willis.

ladda ned

4. What about Bob? Nervig komedi med en självgod Dreyfuss och klängig Murray i huvudrollerna. Fantastiskt rolig.

beauty-and-the-beast-disneyscreencaps-com-5210

3. The Beauty & the Beast: En av Disneys absoluta toppfilmer där det alltid blir lite dammigt i rummet i slutet.

1991-Silence-of-the-Lambs-04

2. The Silence of the lambs: Närapå perfekt skräckthriller. Musik, regi skådisar, story rubbet klaffar. Satte igång hela den där seriemördartrenden som vi fått dragits med i 25 år Stön..

robert-patrick-as-t-1000-in-terminator-21 Terminator 2: En uppföljare som är starkare än originalet. När jag såg den första gången var det en riktig WOW-upplevelse. Kanonfilm som verkligen tål att ses om.

Bubblare: Möjligtvis Död på nytt men den behöver verkligen ses om

Kvar att se: De älskade på Point neuf, New Jack city, Delikatessen, Slacker, Den Röda lycktan, Europa

Andra bloggare om 1991

Jojjenito

FLMR

Movies – noir

Rörliga bilder och tryckta ord

Fripps filmrevyer

Fiffis filmtajm

12 thoughts on “Årets bästa filmer 1991

  1. Jag förstår dilemmat om du inte kände att du kunde få ihop en bra lista, men jag är jätteglad för att du deltog ändå. Mer roligt att läsa denna lista än att du bara skiter i det… Tycker jag i alla fall. 🙂

    Och vi har ju fem överlapp! Jättekul.

    Låt oss investigera:

    10. JFK – ojoj, såg den nyligen (de senaste åren) och damn vad tråkig den var, riktigt pompös och extremt överviktig film

    9. The indian runner – inte sett, hmm, Sean Penn och jag är inte de godaste av vänner, tycker han är pretto

    8. Barton Fin – galen film som förtjänar att hyllas, överlapp

    7. Cape fear – har sett, men jag gillade den inte alls

    6. Father of the bride – Yay! You go man! Underbar komedi, varm film, Martin Short är fabulous

    5. The last boy scout – riktigt najs film, en bubblare hos mig

    4. What about Bob? du vet när man skrattar så att man inte kan få luft och tårarna rinner? Denna film.

    3. The beauty and the beast – såklart! Inte sett och tror att den knappast är något för mig då jag inte tycker att Disney à la the 90s var speciellt bra

    2. The silence of the lambs – de skrikande lammen, yay! överlapp

    1. T2 – Damn, bra film!

    • Tack för mastig kommentar🙂 Även om året är svagt vill man gärna vara med på tåget s.a.s
      Fem överlapp – rekord?
      90 Disney troligen deras starkaste decennium för mig.
      Scorsese och du kommer inte riktigt överens märker jag.
      Kul att fler minns Bob dags för en omtitt.

  2. Mja, riktigt så svagt vet jag inte om jag tycker att året var. Däremot relativt jämnt, svårt att hitta filmer som stod ut. Min minnesbild av Dead Again är väldigt trevlig men det beror kanske bara på ovanan att se Kenneth Branagh i en thriller

    10. JFK – ok, men minns den inte som särskilt fantastisk (ungefär som du låter det som…)
    9. The Indian runner – damn, missade till bubblarna
    8. Barton Fink – jag skulle behöva se om, men den enda tittningen gav verkligen inte mersmak
    7. Cape fear – ok, men minns den inte som särskilt fantastisk
    6. Father of the bride – helt ok, men inte så mycket mer kan jag tycka. Lite för mycket goof för min del
    5. The Last boy scout – inte sett
    4. What about Bob? ? – mja, mer jobbig och tragisk än rolig
    3. The Beauty & the Beast– damn, missade till bubblarna
    2. The Silence of the lambs – bra, men har aldrig varit fantastisk för min del
    1 Terminator 2 – given listplats på den filmen

    • En till mastig kommentar tackar🙂
      Få överlapp men å andra sidan var tyckte vi lite olika om att det var ett svagt år så du hade nog ett större antal filmer att välja mellan.

  3. Härligt att man känner igen sig i titlarna på de flesta ställena…!🙂

    Jäklar, The last boyscout! Den är ju bra! Underhållande! Missade jag uppenbarligen..

  4. Hahaha, skönt bildval från JFK!!
    Fint att se Skönheten & Odjuret på listan. En sån finfin film! Och What about Bob! Skratt-attack!!

  5. Yes! Min gissning på Skönheten & Odjuret fick hem.🙂

    I stort sett så är det ju samma filmer som dyker upp på allas listor. Mest överraskande på din lista är väl kanske just Disneyfilmen.

  6. Håller med om båda ettan, tvåan och trean. Jag har samma rangordning där. Har annars Boyz n the Hood som en av favoriterna från det året.

Kommentera

