FMc: Paradise now (2005 Palestina m.fl)

movie_42657Paradise now handlar om konflikten mellan palestinier och israeler. Said och Khaled är två till synes sköna snubbar som lever på Västbanken. De jobbar på en bilskrot, röker vattenpipa och softar på sin lediga tid. En sen kväll får de en förfrågan om att agera som självmordsbombare. Anledningen till detta är tydligen att man vill hämnas en Israelisk bombräd.

Redan i början av filmen lyckas man i en till synes ganska enkel scen helt utan dialog sätta fingret på konflikten mellan palestinier och israeler. En ung kvinna ska passera genom en gränskontroll. Den israeliska soldaten söker genom hennes väska samtidigt som en annan soldat har ett vapen riktat mot henne. Soldaterna är på helspänn då de inte kan veta om hon har en bomb och hennes ögon är fyllda av ångest då hon vet att bara en oförsiktig rörelse kan leda till ögonblicklig död. Där och då inser man hur djupt rotad konflikten är. Ingen litar på den andre och alla är presumtiva fiender. En känsla av ren hopplöshet sprider sig i min kropp och redan femton minuter in i filmen är jag djupt deprimerad och värre blir det.

De två huvudpersonerna som verkar vara helt vanliga killar som jag inte hade haft något emot att ta en kopp kaffe med visar sig alltså vara villiga att spränga sig själva i luften för ”sakens” skull. Den som ger killarna uppdraget är lärare och talar sig varm om sina elever samtidigt som han utan att blinka delar ut självmordsuppdrag. Detta är en existerande vansinnig verklighet och filmen visar hur illa det står till. Jag undrar vad alla dessa människor upplevt för att nära ett sådant hat – jag kan ana men det är ändå obegripligt. Vad man får ut av attentaten är bara mer rädsla, förtryck och våld från israelerna vilket i sin tur föder nya självmordsbombare och så kommer det troligen att fortsätta inom en överskådlig framtid.

Paradise now är en bra film som på ett lite lågmält vis berättar om en fruktansvärd situation. Likt gårdagens film skildrar den bara en sida av konflikten och man kan lätt glömma bort israelernas anledning till att bomba de palestinska områdena. Men som jag tidigare nämnt är situationen så komplicerad att den är närapå omöjligt att skildra i ett långfilmsformat. Filmerna kan bara skildra brottstycken av verkligheten. Styrkan i Paradise now är att den ger inga pekpinnar den presenterar bara en deprimerande realitet där det inte finns några vinnare bara förlorare. Klart sevärd.

Vad Jojjenito tyckte om filmen kan ni läsa här.

Regi: Hany Abu-Assad

Betyg: 7/10

4 thoughts on “FMc: Paradise now (2005 Palestina m.fl)

  1. Jag har hört Jojje prata om den här filmen flera gånger och den ligger på min bör-se-lista men nu tror jag banne mig den åkte upp ett par snäpp. Filmer som gör en djupt deprimerad efter en kvart blir man ju helsugen på😉

  2. Ledsen att filmen gjorde dig deppig.

    Men jag håller med. Stämningen är djupt ångestfylld. Speciellt den inledande scenen är grymt stark och svettig.

    Jag skulle inte beskriva filmen som helhet som lätt humoristisk men däremot fanns det små glimtar av absurd humor som kanske var det som lyfte filmen ytterligare ett snäpp för mig.

    • Oroa dig inte jag var inte tröstlös🙂
      Jag fann också filmen humoristisk absurd men det är nog just att detta händer här och nu som gjorde att jag inte fann det så roligt trots allt.

Kommentera

