Zero dark thirty (2012 USA)

Zero_Dark_Thirty_19Sist ut i detta lilla helgtema är den inte helt okända filmen Zero dark thirty. Filmen handlar kort och gott om jakten på Usama bin Ladin. Säga vad man vill om denne hemska man men med relativt små medel lyckades han skrämma slag på hela världen, urholka demokratin i de flesta västländer samt genom sina handlingar indirekt starta en massa krig vars kostnad i lidande och pengar troligen översteg hans vildaste fantasier.

Zero dark thirty har hyllats närapå unisont (även om viss kritik har riktats mot filmen) så jag ska erkänna att jag hade vissa förväntningar och som oftast kom de naturligtvis på skam. Det är en välgjord film med många bra skådisar i små och stora roller men lika välgjord som filmen är lita trist är den.

I två och en halv timme får jag se folk som pratar, tittar på kartor, spanar på misstänkta araber pratar lite till, kollar på fler kartor, pratar i walkie-talkie, snackar i militära termer med ord som innehåller massa siffror och versaler, kollar på fler kartor, har möten och konferenser där man (suprise) pratar. När man efter två timmar har pratat klart genomför man en attack mot Ladins näste och huvudpersonen Maya som lett attacken gråter en skvätt. Jag däremot pustar ut över att filmen är slut och undrar om USA:s taktik är att tala terroristerna till döds.

Vad Jojjenito tycker om filmen kan ni läsa här.

Regi: Kathryn Bigelow

Betyg 3/10

Så var detta tema slut. Jag vill tacka Jojjenito då han fått mig att se några filmer som jag troligtvis aldrig skulle glott på. Resultatet blev blandat och åtminstone en av filmerna var bra – inte så pjåkigt. Om jag blivit omvänd? Knappast. Jag återgår nog till faktaböcker när det rör denna konfliktladdade del av världen men ingen kan påstå att jag åtminstone inte gjort ett försök.

6 thoughts on “Zero dark thirty (2012 USA)

  1. Japp, mycket prat var det. Själv var jag så ambivalent efter titten att jag faktiskt inte ville sätta betyg. Borde kanske vara dags för omtitt nu…

  2. Hoppsan, här kom alltså plumpen i protokollet. Hmm, lite överraskande kanske. Jag själv blev fullkomligt indragen i filmen och sluträden fann jag oerhört spännande.

    Vad är skillnaden här och om man jämför med allt prat i Spotlight? För mycket prat förekommer, jag håller med.

    Det är du och Plox som inte gillar ZD30.

    Tack för att du antog utmaningen! Det var kul och som vanligt lite läskigt att välja filmer. Det blev, som du skriver, blandat resultat och det var väl ganska väntat. Att jag av nån anledning ska lyckas välja tre filmer som du skulle tokgilla känns ungefär lika sannolikt att Israel-Palestina-konflikten tar slut… Åh, nej, gjorde jag dig deppig igen.😉

    • Skillnaden mellan denna och Spotlight är dels att i Spotlight har man en klar skurk och hjältar (jag försvarar absolut inte Ladin men oftast ignorerar man allt som föregick 9/11 och situationen är liiite mer komplicerad än att man har en stollig terrorist på halsen). Spotlight är lite mer och det man pratar om är helt enkelt intressantare än massa militära termer. Ämnet var också mer engagerande i Spotlight.
      Det var en kul utmaning – jag såg tre filmer jag troligen aldrig sett och slutresultatet var helt ok tom lite på plussidan skulle jag nog säga.
      Musikalutmaning nästa? 😉

    • Vad jag förstår stämmer ganska mycket även om man av förklarliga och filmiska skäl ändrat en hel del men i stora drag så stämmer filmen om man nu ska lita på nätet……

Kommentera

