10 i topp musikaler

Efter att haft äran att vara med i podden Snacka om film och diskuterat musikaler fick jag förfrågan om att tillsammans med Steffo och Fiffi lista mina tio favoriter inom genren något jag såklart hörsammade. Detta är för ögonblicket mina tio favoriter i musikalernas underbara värld. En bra musikal består naturligtvis inte bara av bra musik utan den måste även ha en story som greppar tag vilket jag tycker de tio nedanstående filmerna har. Jag skriver inga kommentarer utan länkar istället vidare till inläggen där jag skrivit om filmerna. Det är bara en av filmerna som inte fått någon text på bloggen – än. Jag valde också bort de tecknade filmerna så listan rör musikaler med vanliga skådisar. Jag har mao inte glömt bort Lejonkungen, A Nightmare before X-mas eller Skönheten och odjuret. Varför detta val? Ingen aning.

img_0201-3

10 Reefer madness: The Movie musical

all-that-jazz-DI

9 All that jazz 

25_The_Sound_of_Music

8 The Sound of music

TheLastFiveYears

7 The Last five years

115158

6 Cabaret

younggirlsrochefort-header-1800x800

5 Flickorna i Rochefort

mary-poppins

4 Mary Poppins

MTMwODQ5NzY2ODQ5MzkxMjM1

3 Grease

vlcsnap-2010-09-16-16h54m05s232

2 Paraplyerna i Cherbourg

singin-in-rain1

1 Singing in the rain

Fiffis lista finns här.

Vad Steffo tycker kan man läsa om här

6 thoughts on “10 i topp musikaler

  1. Trevlig lista! Just det, du gillar All That Jazz… Härligt att se din no 4 förstås men för mig är den helt klart bättre än Grease i alla fall🙂

    • Plats 4 – 2 skulle nästan lika gärna ha en delad 2:a plats det är hårfina skillnader mellan filmerna. All that Jazz ett bevis på att musikaler kan vara feelbad.

  2. Tack för att du hörsammade min önskan om topp 10-listor! Här var det en massa musikaler jag inte sett, så tack för tipsen. Blir mest sugen på Flickorna i Rochefort utifrån din recension. Du verkar ha en dragning till ”den gladlynta musikalen”, själv är jag en sucker för tragedier, men å andra sidan är jag en smula svag för sockerpiller som Mamma Mia och Grease också. Roligt att lyssna till din medverkan i podden för övrigt!

    • Tack och hoppas du hittar en och annan härlig musikal. Jag är nog 50/50 när det rör gladlynta musikaler. De flesta inom genren är detta men på min lista kan nog 4 av 6 räknas som rejäla sorgepiller (2, 6,7 och 9) . Rochefort är en härlig film jag rekommenderar varmt.

      • Ok, jag kanske var lite snabb i min bedömning. Tyckte jag såg en majoritet leenden och dansanta (”gladlynta”) poser, men en del innehåller ju både och förstås. Blir sugen på att se om Cabaret.

Kommentera

