Årets bästa filmer 1990

year1990

Detta filmår har ”äran” att innehålla två av de mest avskyvärda filmer jag känner till nämligen Home alone och Pretty woman. Turligt nog är inte resten av filmåret lika katastrofalt och det var relativt lätt att skrapa ihop 10 rullar. Nu är det ett bra tag sedan jag såg många av filmerna på listan och det finns en och annan film jag säkerligen borde se om men som jag tidigare sagt: Listan är dynamisk och är inte huggen i sten.

obsyuYKcfmv0sdv2bXyo7Q5aHeQ

10. Pacific heights: Vardagsthriller om ett par som får en något besvärlig hyresgäst på halsen. Keaton är bra i skurkrollen men som så många liknande filmer är den bäst under den första halvan.

g-15

9. Anachrophobia: Småkryp och speciellt spindlar är räliga men denna film var oväntat lättsam att se. Mer komedi än skräck.

godfather

8 The Godfather III: Om filmen jämförs med de tidigare delarna är den inte mycket att hurra för men om man blundar för detta och Sophia Coppolas insats är den oväntat bra.

Jacobs-Ladder-2

7 Jacob´s ladder: Hög tid att se om då jag egentligen bara minns att jag gillade filmen och inte så mycket mer.

arnold-schwarzenegger-as-douglas-quaid-hauser

6 Total recall: Underhållande actionrökare med Arnie i högform. En hel del effekter är  hellre än bra men det spelar inte så stor roll då filmens som sagt är underhållande,

State_of_Grace_-_Gunfight

5 State of grace: Kriminaldrama med Gary Oldman, Sean Penn och Ed Harris. Filmens sista kvart är magisk.

tremors-1990-bacon-ward

4. Tremors: Överaskande bra hejsan-svejsan film om jättemaskar. Otroligt hög omtittningspotential. Både rolig, välspelad och spännande.

Misery-at-Unsung-Films-1

3. Misery: En av de bästa Kingfilmatiseringarna. Olidligt spännande i sina stunder även om man läst boken.

maxresdefault

2. Edward Scissorhands: En gång i tiden var trion Tim Burton, Wiona Ryder och Johnny Depp något att räkna med. En vacker saga som yr upp damm i tv-rummet.

facebook

1. Goodfellas: Kort och gott ett mästerverk och Martin Scorseses bästa film.

Det var min lista från 1990 andra filmspanares listor går att läsa om här:

Movies noir

 Fiffis filmtajm

Rörliga bilder och tryckta ord

Jojjenito

Fripps filmrevyer

FLMR

Absurd cinema

11 thoughts on “Årets bästa filmer 1990

  1. Jag kan köpa listan rakt av. Nästan. Gudfadern III var ju rätt sunkig tyvärr…
    Härligt att Tremors går hem i stugan här med! Visst har den högt återtittsvärde! Banne mig!🙂

  2. Härligt att se att vi har en hel del överlapp OCH att vi googlat oss fram till identiska bilder dessutom🙂
    Jag håller med dig om Gudfadern 3 även om den inte letade sig upp på min lista.

  3. 10. Pacific heights – Riktigt fin thriller, men jag minns den helt enkelt lite för dåligt
    9. Anachrophobia – Mja, lite för fånig för min smak
    8 The Godfather III – Mja, en rätt klassiskt halvdan uppföljare för min del
    7 Jacob´s ladder — Yay
    6 Total recall — Yay
    5 State of grace – Den enda på din lista som jag ännu inte sett
    4. Tremors – Härlig hejsan-svejsan
    3. Misery – Kathy Bates bästa roll, utan tvekan
    2. Edward Scissorhands – Där ser man, jag hade inte gissat att du var så förtjust i den här
    1. Goodfellas – Yay gissning😀

    Men vilken film ska få flytta på sig för svenskångest då?😉

  4. Jag noterar att det är samma filmer som dyker upp på de flesta av våra listor.

    Edward Scissorhands är väl den enda film som jag är lite skeptisk mot på din lista. State of Grace har jag inte sett. Tack för tipset!

    • Varsågod – troligen blir det som så att samma filmer återkommer i listorna när vi går bakåt i tiden i listmakandet. Såg nyligen om SoG och den hade falnat lie men den dög gott och väl.

Kommentera

