Filmitch 100 i topp: 100 – 91

Att välja de 100 bästa filmerna var inte lätt. Efter mycket plitande på olika papperslappar och en stor portion magkänsla tror jag mig ha fått ihop en lista att gå på. Jag upptäckte ganska snabbt att det var svårt att vara konsekvens så urvalet har i stort sett baserats på en mix av magkänsla, nostalgi och hur väl filmen har satt sig. Svårast var filmerna 100 – 91 då det var många filmer som fick stryka på foten och just denna del av listan har genomgått många revideringar innan jag vart ganska nöjd. Detta är en lista som säkerligen får göras om då en del filmer vinner på att ses om och andra inte men det är en fråga för framtiden.

Listorna får tala för sig själv och jag väljer att inte kommentera utan avslutar denna listbonanza med en avslutande kommentar. Mycket nöje.

titanic-quad-poster-style-b

100

Titanic (1997)

James Cameron

we4mjtwtnzielrqnlvpj

99

Midnight run (1988)

Martin Brest

bfi-00m-lie

98

Gummo (1997)

Harmony Korine

sleeping_beauty_poster01

97

Sleeping beaty (2011)

Julia Leigh

alfred_hitchcock_rear_window_uk_movie_poster_big_2a

96

Rear window (1954)

Alfred Hitchcock

445130

95

Black Jack (1990)

Colin Nutley

poster_01-e1382499819299

94

Inside (2007)

 Alexandre Bustillo, Julien Maury

predator

93

Predator (1987)

 John McTiernan

0c2bf979e34d6467d823d139adf885be

92

First blood (1982)

Ted Kotcheff

monstersuk

91

Monsters, INC (2001)

Pete Docter

 

8 thoughts on “Filmitch 100 i topp: 100 – 91

  1. Haha, GUMMO! Underbart.🙂 White trash när den är som bäst.

    Återkommer med kommentarer på era övriga val. Var bara tvungen att få ur mig det om Gummo först.

  2. Magkänsla och nostalgi! Helt rätt kriterier tycker jag. Vilket också gör ”argumentationer” om urvalen helt meningslösa, men det är ändå kul att avyttra några kommentarer och ge mitt personliga perspektiv. Inte som kritik utan bara som frö för meningsutbyte. För övrigt se min kommentar till Marcus inlägg…

    Mina notes då då…

    Titanic. Den om båten som gick under. Inte en nostalgifilm för mig och därmed långt från min lista. Sorry

    Midnight run är en otroligt mysig film. Orankad.

    Gummo. Inte sett trots att jag älskar Spring breakers!

    Sleeping beauty var en creepy film som sågs på filmfestivalen med Vanessa och hennes tjejkompisar. Vi satt och pratade om filmen på en vinbar efteråt. Mer intressant än bra tycker jag.

    Rear window. Klassikern! Men hos mig halkade en annan Hitchcock in på listan…

    Black Jack. Waaat? Inspirerad av årslista nyligen kanske? Inte en av mina favoritfilmer. Sorry.

    Inside. Inte sett. Kan det vara en skräckis som undgått mig. Och jag som ser dem alla!😉

    Predator. Wow. Cool film och till bredden fylld av nostalgi för en 60-talare som jag. Ändock orankad hos mig.

    First blood. Men den är ju bra, eller hur va? Var en stor favvis när jag var ung. Min plats 65.

    Monsters Inc. Men denna älskar jag ju. På något sätt kom den inte med på min lista trots allt. Tyckte på något sätt att Wall-E var den mer anmärkningsvärda Pixar-filmen. Boooo. Orankad.

    • Titanic och Midnight run hänger på gärsgårn s.a.s
      Sleeping beauty har jag aldrig kunnat släppa riktigt creepy
      Rear window gillar jag mer för var gång jag ser den
      Black jack glömde jag bort till årslistan som ska uppdateras men det är en otroligt stark och ångestfylld film – härlig feelbad
      Inside ska du nog skippa trots att härliga Beatrice Dalle har ena huvudrollen. Otrevlig film.
      Ang Pixar tror jag alla har ”sin” favorit bland filmer och bolaget har en väldigt hög lägsta nivå.

  3. Som jag skrev hos bror din, svårt att relatera när man inte själv har någon 100-lista. Men jag tror att Predator, First Blood och Monsters Inc alla tre skulle hamna högre om jag hade någon🙂

  4. Midnight Run är en härlig klassiker och skulle mycket väl kunna leta sig in på min lista.

    Du har med både Arnold och Sly här. Frågan är om jag inte föredrar Predator.

    När det gäller Pixar så har jag bara sett en och det är Inside Out.

    • Monsters inc rekommenderas men som du skrev ang Cabin in the woods så bygger många av de animerade filmerna från Pixar/Disney på det du inte gillade – referenshumor så jag höjer varningens finger😉

Kommentera

