Marcus 100 i topp: 100 – 91

Jaha Hur har jag tänkt här ? Någon slags magkänsla ligger till grund för kvalificeringen och placeringen på listan. Jag är inte bra på listor. Tendensen finns att jag fastnar i ett ändlöst vägande för och emot och så blir det ingenting i slutändan. Om man ber mig göra en lista över få och väldigt avgränsade saker så är det oftast ganska lätt. Att lista vilken av Mad Max filmerna som är bäst är exempelvis ganska lätt. Att däremot lista hundra filmer utan några som helst begränsningar är däremot sjukt svårt. Film kan vara så mycket olika saker.

I listan nedan är premisserna en blandning mellan hur intressant en film är och hur den berört mig. Många filmer är med för att de är vackra att se på, många för att de utlöser rätt känsla, ytterligare andra för att de förbryllar mig på ett stimulerande sätt och en del av anledningar som är mer vaga. Kanske en blandning av nostalgi och kvardröjande barnslig förtjusning. Nu när listan är klar kan jag dock se ett mönster och det är att de filmer som lyckas ha alla ovan nämnda egenskaper hamnar på höga placeringar hos mig så något måste jag ha gjort rätt, trots att jag som sagt inte är bra på listor. Håll till godo och mycket nöje.

Marcus

 

donnie-darko-quad-poster

100: Donnie Darko (Richard Kelly 2001)

MoviePoster99: Batman Returns (Tim Burton 1992)

Arnold-Conan98: Conan the Barbarian (John millius 1982)

cabin-in-the-woods-poster397: Cabin in the woods (Drew Goddard 2012)

15132-1280x96096: Back to the future (Robert Zemeckis 1985)

muski, magazin, filmovi, gangsteri, 795: The Assassination of Jesse James by the coward Robert Ford (Andrew Dominik 2007)

batman-begins-movie-poster-2005-594:Batman Begins (Christoffer Nolan 2005)

excalibur-1981-affiche-poster93: Excalibur (John Boorman 1981)

alfred_hitchcock_rear_window_uk_movie_poster_big_2a92:Rear Window(Alfred Hitchcock 1954)

the-nightmare-before-christmas-banner91: Nightmare before christmas (Henry Selik 1993)

6 thoughts on “Marcus 100 i topp: 100 – 91

  1. Underbart att du är igång Marcus! Jag håller helt med om att det egentligen är ett omöjligt uppdrag, detta att göra en topp 100 över alla filmer man sett. Men som så ofta är vägen dit det intressanta, själva processen att fundera på, minnas, drömma om och jämföra favoritfilmer. När listan är klar har den redan tappat lite i sitt värde.

    Jag gjorde exakt som du och vägde in samma parametrar som du listar ovan. Jag kallade de filmer som uppfyller alla kriterierna för mina personliga favoriter, mina ”Henke-filmer”, de filmer jag vill stå upp för och bakom. Vid sidan av de kriterier du nämner väger jag in en hel del nostalgi i min bedömning, men också hur sugen jag är att återse filmerna i fråga.

    Det var kul, om än frustrerande, att ta fram min egen lista och nu får jag det stora nöjet att läsa din och senare om dagen Johans. Det ska bli jättekull att få vara mottagaren, eller ska vi kalla det konsumenten, av dina lista. Låt oss se hur din filmsmak smakar!

    Några notes om första installationen av listan…

    Donnie Darko är en nostalgifilm för mig då den sågs flera gånger på och runt min debut på Stockholms Filmfestival. Filmen blev synonym med den roliga festivalen. Min plats 49.

    De gamla Batman-filmerna kan jag dock inte med alls. Sorry

    Conan barberaren var en ungdomsfavorit, då man var svältfödd på high fantasy på film och tv. Plus Arnold! Orankad.

    Cabin in the woods älskade jag för dess coola manus och metahumor. Orankad.

    Tillbaka till framtiden en favorit när jag var yngre som ändå har en bit kvar till min Hall of fame…

    The assassination of Jesse James. Intressant val! Snygga som satan, men jag fann den lite långsam. Den sågs dock mot slutet av en lång festival då jag sett flera filmer per dag och som brukligt kunde en viss trötthet infinna sig då. Det är kanske en film som jag borde som pigg och klar?

    Batman begins. Jodå, jag gillar Nolans Batman mer än Burtons. Både Begins och Dark knight hade nog platsat på min topp 100 om det inte var för att jag såg om dem nyligen och fann att de tappat lite, lite. Orankad.

    Excalibur. Waaat? Var denna bra? Har sett den men har inga mysiga eller angenäma minnen av den. Nu börjar jag undra om Willow kommer dyka upp senare på din lista…

    Rear window. Men denna är ändå en trevlig klassiker. Jag har med en annan Hitchcock i North by Northwest…

    Nightmare before Christmas. Förstår varför folk kan älska denna. När jag såg den sent omsider var den kanske förstörd av höga förväntningar. För mig var den en kul kuriosa men inte mer. Sorry.

  2. Utan att ha knåpat någon egen lista är det svårt att ge några väl underbyggda kommentarer. Men jag kan väl säga så mycket som att jag fann Jesse James outhärdligt trist medan Nightmare… sannolikt skulle slåss om en topp-tio-placering för min del (jag får kanske vända mig till bror din i det fallet?)

  3. Ja då var igång utan att avslöja för mycket så har du listat åtminstone åtta bra filmer – likt Henke har jag mycket svårt för Burtons Batman och Conan?!? Vafalls. Jesse james är långsam men på ett bra vis.

  4. Marcus svarar: Tackar för kommentarer. De filmer det lyfts på ögonbrynen över är de filmer somjag väntade mig. När det gäller Butons Batman så kan jag bara säga att Batman Returns var den första Batmanfilmjag såg (tv-serien undantagen) så dess plats på listan är till största delen nostalgisk. Sedan tycker jag fortfarande att det är den snyggaste Gothamskildringen hittils. Även Conan är en stilbildande film. Utan den skulle antagligen ”sandal-genren” se lite annorlunda ut, om den ens skulle uppstå. Arnolds insats är väl inte den bästa men sword och sorcery-känslan har av Millius fångats på ett ypperligt sätt. Jesse James, långsam ja…sånt har jag inga problem med. Är mycket spänd på min brors lista och kommande diskussioner. Tack.

  5. Jag har ju (givetvis, ingen listperson vanligtvis men en lunch med Henke kanske kan ändra på de) inte heller gjort nån lista så det är lite svårt att kommentera. Men:

    Donnie Darko, high five, skulle med största sannolikhet finnas med.

    Av de övriga så har jag svårt att tro att nån annan skulle finnas med. Burton-Batman är ingen favvo. Nolan-Batman är bättre så kanske men troligen inte.

    The Cabin in the Woods är inte riktigt min kopp te (referenshumor).

Kommentera

