Filmitch 100 i topp: 90 – 81

Halloween-main

90

Halloween (1978)

John Carpenter

s9066927

89

Darling (2007)

Johan Kling

ran-1985-poster-3

88

Ran (1985)

Akira Kurosawa

mannen_pa_taket_1_disc

87

Mannen på taket (1976)

Bo Wideberg

Manhattan_edited-1

86

Manhattan (1979)

Woody Allen

IMG_1090

85

The French connection (1971)

William Friedkin

Monty-Python-Holy-Grail-Poster

84

Monty Python and the Holy grail (1975)

Terry Gilliam, Terry Jones

the_lion_king_-_wallpaper_06

83

Lejonkungen (1994)

Roger Allers, Rob Minkoff

GrandeBellezza-thegreatbeauty1

82

Den stora skönheten (2013)

Paolo Sorrentino

12-monkeys

81

Twelve monkeys (1995)

Terry Gilliam

8 thoughts on “Filmitch 100 i topp: 90 – 81

  1. Ok, då ska vi se vilken fulkultur du bjuder på här då…

    Jag har en av dessa på min lista, har sett ytterligare sex och har bara tre osedda.

    Twelve monkeys är en fascinerande sci-fi från Terry Gilliam på sitt bästa humör. Engagerande koncept, fantastiska miljöer, helgjutna karaktärer och en melankolisk kärlekshistoria på toppen. Vad är där att inte älska? Min plats 77.

    Av de övriga är det bara Manhattan som var en utmanare på min lista men den är orankad.

    Ran såg jag på bio när den var ny och jag var dels för ung och dels var det för länge sedan. Har ingen aning om hur jag skulle gilla den idag. Det var något om en blind tjej som stod vid ett stup och…

    Darling och French var helt ok. Holy Grail och framför allt Lejonkungen gillar jag inte alls. Vi täcker in hela spektrat här tror jag bestämt.

    Av de tre osedda är det den italienska oscarsvinnaren som jag är mest sugen på.

  2. Jo jag vet att du ogillar Lejonkungen kan förstå om det inte är en favorit men ogilla?
    Har du inte sett Mannen på taket? Det trodde jag att ”alla” i vår ålder sett.
    Close shot på 12 monkeys 81 vs 77.
    Stora skönheten är en fin och långsam film klart sevärd.

  3. Intressant att se skillnaderna i era listor.

    Darling skulle nog vara med på min lista. Härligt melankolisk.

    Manhattan gillade jag inte alls. Vet inte vad det var som inte funkade.

    Ran är en av Kurosawas bästa.

    Mannen på taket blev jag lite besviken på tyvärr.

    • Ang. Manhattan det finns en del sådana där filmer – jag har t.ex Driver som var iofs ok men inte mer.
      Jag har bara sett en handfull Kurosawa men all har varit åtminstone sevärda
      Tråkigt med MpT – har sett den många gånger och gillar den var gång. Bäst är Gunvalds pälsmössa😉

Kommentera

