Marcus 100 i topp: 90 – 81

control_movie_poster_onesheet90: Control (Anton Corbinj 2007)

whos_afraid_of_virginia_woolf_196689:Who´s afraid of Virginia Woolf (Mike Nichols 1966)

Wallpaper00688: Funny Games (Michael Haneke 2007)

THE BROOD - UK Poster by Tom Chantrell87 :The Brood ( David Cronenberg 1979)

maxresdefault86: Freaks (Tod Browning 1932)

King Kong (1933) 1285: King Kong (Merian C Cooper 1933)

midnightcowboy84: Midnight Cowboy (John Schlesinger 1969)

pink-flamingos-poster83:Pink Flamingos (JohnWaters 1972)

rushmore-movie-poster-1998-102032784182: Rushmore (Wes Anderson 1998)

Henry-Fool81:Henry Fool (Hal Hartly 1997)

5 thoughts on “Marcus 100 i topp: 90 – 81

  1. Galet. Jag hade sett alla dina filmer på plats 91-100, men från detta segment har jag bara sett en enda film. Det är den underbara lilla komedin Rushmore som jag för övrigt också har med på plats 87.

    Två av dina val kände jag inte ens till; The Brood och Freaks.

    Din lista överraskar och har utvecklats till mycket intressant läsning.🙂

    • Redan här visar skillnaden mellan mig och min brors listor.
      Marcus = finkultur
      Filmitch = fulkultur
      Vi ser på film på lite olika sätt vilket som är det rätta kan diskuteras….
      Den hemske Wes Anderson gör nu sitt intåg men jag ska erkänna att jag gillar filmens slutscen.
      King kong från 33 är ett par snäpp bättre än Jacksons smetiga nyinspelning och Freaks lär man inte glömma i första taget.
      Henry Fool och Virginia Wolf tar jag med mig som filmtips.

      • Roligt att så många filmer är osedda i min lista. När det gäller begreppen finkultur- fulkultur så vrider jag alltid lite på mig. Jag är inte riktigt bekväm med uttrycken eftersom det finns en elittistisk antydan i orden. Hellre då mainstream och obskyr eller ”starkt marknadsförd” kontra independent, utan att lägga in några som helst socialkulturella värderingar i det hela. Jag raketvomerar nästan på folk som tycker att de är lite bättre för att de råkat se film som inte visas i största salongen. Men det är en intressant diskussion för en annan dag kanske?

        Den hemske Wes Anderson. Ha ha ha. Varje regissör bör ha ett slagkraftigt epitet. ;D

  2. Jaaaa, Midnight Cowboy är väldigt trevlig. Och kudos till Freaks — har bara sett den en gång men minns den ändå med värme

  3. Freaks, det är den med ”one of us, one of us”, va? Inte sett men den lockar.

    Haha, The Brood, en skön rulle. Riktigt otäcka barn här om jag minns rätt.

    Funny Games, intressant. Då ställer sig vän av ordning frågan om originalet hamnar högre?

Kommentera

