Marcus 100 i topp: 80 -71

john-carpenter-the-thing-movie-poster-1982-horror-film-with-nod-to-h-p-lovecrafts-cthulhu-mythos-wallpaper

80: The Thing (john Carpenter 1982)

00ifprog79: If…. (Lindsay Anderson 1968)

psycho78: Psycho (Alfred Hitchcock 1960)

51-saO6goQL77: Under the Volcano (John Huston 1984)

small_original76: De ofrivilliga (Ruben Östlund 2008)

young-frankenstein75: Young Frankenstein (Mel Brooks 1974)

night_of_living_dead_1968_poster_0774: Night of the living dead ( George Romero 1968)

this_is_england_film_poster73: This is England (Shane Meadows 2006)

WHAT EVER HAPPENED TO BABY JANE- - UK Re-Release Poster72: Whatever happened to baby jane (Robert Aldrich 1962)

128193-b71: Quadrophenia (Frank Roddam 1979)

 

5 thoughts on “Marcus 100 i topp: 80 -71

  1. Vet inte om jag heller gillar en etikett som finkultur, men jag kan konstatera att du har flera titlar på din lista som jag aldrig varit i närheten av att se… Och flera av dem återfinns också på Criterion Collection-listan. Helt klart intressant…

    Ingen av installationens tio filmer återfinns på min lista. Jag har sett tre av dem och har sju osedda. Galet!

    The thing var med bland mina nominerade men den missade precis cutten. Young Frankenstein sågs när jag var ung och långt före jag format min humor. Night of the living dead var kul att se (under Decennier) men den blev ingen favvis.

    Av de övriga osedda är det givetvis Psycho som är min stora blind spot…

  2. Under the Volcano, Quadrophenia är mina osedda där den förstnämnda är mest intressant.
    Young Fronkenstein😉 blev jag sugen på att se om och baby Jane rekommenderas varmt. This is England överskattat? Måste ses om.

    • Henke, det verkar som om du har filmsommaren utstakad med andra ord när så många filmer är osedda ,menar jag.

      Under the volcano är på många sätt en bagatell men en väldigt välspelad sådan. Såväl Quadrophenia och This is England är subkulturfilmer, en genre jag är ganska svag för, särskilt när det inte (som i dessa fall ) blir spekulativt utan görs med hjärta. This is england följdes upp av en tv-serie som man har stor behållning av att se om man gillar filmen.

  3. Både The Thing och This is England skulle jag personligen ranka högre. Baby Jane ligger däremot på rimlig plats. Obehagligt men inte någon jättehit, jag hade ffallt svårt med slutet.

  4. Eftersom du har If…. med på listan räknar jag att O Lucky Man! kommer högre.😉

    Under the Vulcano har jag bara hört titeln på men känner inte till alls.

    Ah, Night of the Living Dead, härligt. Långsamma zombier är alltid bäst.

    What Ever Happened to Baby Jane och This Is England är två toppfilmer.

    Quadrophenia, what? Aldrig hört talas om. Är det Sting på postern?

    Och tack för påminnelsen om att jag borde ta mig i kragen och se De ofrivilliga.

Kommentera

