Filmitch 100 i topp: 70 – 61

70

Broken arrow (1996 )

John Woo

3512

69

Ed Wood (1994)

Tim Burton

firmafesten

68

Firmafesten (1972)

Jan Halldoff

2004_dawn_of_the_dead_wallpaper_001

67

Dawn of the dead (2004)

Zack Snyder

17648-1024x768

66

The Big Lebowski (1998)

Ethan & Joel Coen

Volk-s-Uollstrit

65

The Wolf of Wall street (2013)

Martin Scorsese

main

64

Haute tension (2003)

Alexandre Aja

BlueVelvet_GBQ

63

Blue Velvet (1986)

David Lynch

ThePoughkeepsieTapes

62

The Poughkeepsie tapes (2007)

John Erick Dowdle

the-nightmare-before-christmas-banner

61

The Nightmare before Christmas (1993)

Henry Selick

9 thoughts on “Filmitch 100 i topp: 70 – 61

  1. Inga jättefavoriter här för mig. Förutom The Big Lebowski förstås. Blue Velvet blev jag aningen besviken på när jag såg om den för ett tag sen. Finns briljanta scener men i övrigt var den lite seg.

    Snabba zombier?!😉

  2. 10. Broken arrow – stabil action, borde ses om
    9. Ed Wood – inte sett, gillar inte Johnny Depp
    8. Firmafesten – nej
    7. Dawn of the dead – kul upptäckt i Decennier men ingen höjdare för mig, typ 3/5
    6. Big Lebowski – gillar den, men älskar den inte (4/5)
    5. The wolf of Wall Street – denna älskar jag dock, trots att det är stenbiten Scorsese, min plats 29!
    4. High tension – inte sett, känner inte ens till den
    3. Blue velvet – sågs på Decennier och jag blev så så besviken, hade skyhöga förväntningar
    2. The P tapes – inte sett, känner nog inte till den ens, dokumentär?
    1. The nightmare before Christmas – sågs för inte allt för länge sedan efter att Sofia sagt att den är topp 10 alla kategorier… Levde inte upp till den nivån. Helt ok, kanske 3/5?

    Så bottom line: 1 / 5 / 4

    • Du som gillar Project X kanske skulle ta dig an Firmafesten😉
      P tapes är en mycket ryslig och obehaglig ff film. Inte att rekommendera till herr Henke.
      Hight tension/Haute tension/Switchblade romance (kärt barn har många namn) bör nog också undvikas i ditt fall.

      • Gillar jag Project X? Jo, den var lite småkul i alla fall. Gav den 3/5…

        Thrillers och vissa skräckisar går hem, vissa renodlade skräckisar undviker jag dock helst….

  3. Jag är nog team snabba Zombies, dom känns helt enkelt lite farligare! Så Dawn of the dead tycker jag också är en favorit… P tapes lät kul. Ed wood tycker jag var lite småcharmig men hade inte hamnat på min topp 100. Broken arrow är ju kanon, kul att den kom med. Blue velvet är ju också jättefin, jag rösta för högre placering på den!

    • För 20 år sedan hade nog B.Velvet legat i absoluta toppen, filmen har egentligen inte blivit sämre det är jag som föredrar lite andra filmer😉
      P.T rekommenderas om man gillar filmer av sådant slag.

  4. Åh, och jag som _fortfarande_ inte sett P. Tapes. Men jag är i alla fall fortfarande nyfiken på den😉 Hade kanske hållit tummarna för att se Nightmare… högre upp på listan but the heart wants what the heart wants.

Kommentera

