Marcus 100 i topp: 60 – 51

hqdefault

60: A day at the races ( Sam Wood 1937)

8680_1298893728_1
59: Blow Up (Michelangelo Antonioni 1966)

reservoir-dogs-movie-poster-1020216576
58:Resorvair Dogs ( Quentin Tarantino 1992)

The-Princess-Bride_poster_goldposter_com_5
57: The princess bride (Rob Reiner 1987)

Halloween-main
56:Halloween (John Carpenter 1978)

One-Flew-Over-the-Cuckoos-Nest_poster_goldposter_com_18
55: One flew over the cuckos nest (Milos Forman 1975)

8a5d4266d3d269ec2e4fdb064c5b6f5f
54: Ådalen 31 (Bo Wideberg 1969)

My Neighbor Totoro Poster
53: Tonari noTotoro (Hayao Miyazaki 1988)

tumblr_inline_nemxwiW70I1qafciz
52:After Hours (Martin Scorsese 1985)

DIE FABELHAFTE WELT DER AMELIE - German Poster by Laurent Leufroy
51: Le fabuleux destin d’Amélie Poulain (Jean- Pierre Jeunet 2001)

3 thoughts on “Marcus 100 i topp: 60 – 51

  1. Marx-filmen tror jag faktiskt jag har sett och uppskattat men det var evigheter sen. Blow-Up ligger på ska-se-listan.

    Amelie är en toppfilm. Totoro såg jag på bio när Astoria Cinemas (numera uppätna av SF) visade en massa gamla Ghibli-filmer. Mysig men en favorit. After Hours på plats 10 på min topplista för 1985 (delad med Into the Night). Ådalen ’31, nja, hyfsad men störde mig på det romantiska och buskisen.

  2. Intressant lista. Nu var det lite fler filmer jag sett i alla fall och hela två överlapp med min Topp 100…

    10. Day at the races – inte sett, såg Duck soup på Decennier och var inte imponerad
    9. Blow up – inte sett, intressant
    8. Reservoir dogs – grym film, missade min topplista med liten marginal, behöver ses om för att jackas upp. Orankad
    7. The princess bride – så underbar, mer härlig än finkultur-bra. Min plats 25!
    6. Halloween – inte sett, trots klassikerstämpeln, tror jag har sett Halloween 2 dock
    5. Gökboet – såg den på 80-talet och var gravt besviken, men det känns som en film man ”bör” gilla…
    4. Ådalen’31 – nä, inget för mig
    3. Totoro – heeeelt underbar och ännu som kanske borde varit med på min lista. Orankad
    2. After hours – inte sett
    1. Amelie – en personlig favorit, gillar känslan och the quirky. Min plats 61.

    Så jag får det till 2 / 3 / 5

  3. Jaaa, Princess Bride! Annars tillhör jag dem som inte är så värst förtjust i Amelie, tror inte den skulle hamna på listplats på min hypotetiska lista.

Kommentera

