Marcus 100 i topp 50 – 41

True-Romance-Poster

50: True Romance (Tony Scott 1993)

0d922-leon-uk-movie-poster
49: Leon (Luc Besson 1994)

The-road-poster-B
48: The Road (John Hillcoat 2011)

51U32tiFMfL
47: Auch Zwerge haben klein angefangen (Werner Herzog 1970)

P305166346: Bitter Moon (Roman Polanski 1992)

e66ebd34c315fbb08a58dfd42ee3d3ed
45: The Holy Mountain (Alejandro Jodorowski 1973)

chinatown-poster
44: China Town (Roman Polanski 1974)

nF26x
43: Moonrise Kingdom (Wes Anderson 2012)

The-Perks-of-Being-a-Wallflower-Poster
42: The perks of being a wallflower( Stephen Chbosky 2012)

therewillbeblood
41:There will be blood (Paul Thomas Anderson 2007)

5 thoughts on “Marcus 100 i topp 50 – 41

  1. True Romance. Hmm, jag såg denna för några år sen men jag blev ganska besviken. Såg inte det som andra tydligen ser.
    Leon. Minns den som mycket bra men det var för länge sen jag såg den.
    The Road. Ooooh yes, det här är en personlig favorit. Hur dyster och bra som helst. Snudd på högsta betyg.
    Auch Zwerge haben klein angefangen. Ja, den här såg faktiskt förra helgen och jag blev… nej då, jag skojar. Har aldrig hört talas om. 😉
    Bitter Moon. En av de Polanski-filmer jag inte sett.
    The Holy Mountain. Har hört mycket om Jodorowski men inte sett några av hans filmer.
    Chinatown. Levde inte riktigt upp till sitt rykte för mig tyvärr.
    Moonrise Kingdom. Nope.
    The Perks… har jag inte sett.
    There Will Be Blood. Mäktig. Gillar den skarpt.

    • Hittade min recension av Auch Zwerge haben klein angefangen här på bloggen. https://filmitch.wordpress.com/2010/09/16/aven-dvargar-har-varit-sma-werner-herzog-1970/

      Både ovan nämnda film och Holy Moutain kan vara något av det mest besynnerliga jag sett.

      Så är det detta med Wes Anderson som man antingen tycks hata eller älska. Det blir ju ofta så med filmskapare som sätter det visuella i förgrunden och dessutom har en specifikt utpräglad estetik. Om estetiken inte tilltalar en så är det svårt att orka bry sig om berättandet och karaktärerna. Lite som Roy Anderson och Peter Greenaway, Moonrise kingdom är ändå en av Andersons mer plotdrivna filmer och är väl värd att ge en chans. Inte alls som Life Aquatic som jag avskydde.

      • Besynnerligt kan ofta vara bra. 😉

        Ja, det är lustigt med Wes. Jag har egentligen aldrig ogillat hans filmer. Vissa har jag t.o.m. tyckt om, t ex The Darjeeling Limited. Vissa har varit sämre, Life Aquatic t ex. Sen hände nåt när jag såg Moonrise Kingdom. Jag fick nån typ av Wes-överdos och ogillade verkligen den filmen. Då avfärdade jag i princip Wes. MEN. Sen gick jag och Henke och såg The Grand Budapest Hotel på bio och, se på fan, jag älskade den rullen.

        https://jojjenito.wordpress.com/2014/06/05/the-grand-budapest-hotel-2014/

        Märkligt.

  2. Här har du allt från femmor till en etta, allt från välkända favoriter (för mig) till helt okända filmer som jag tackar för tipset om…

    10. True romance – världens bästa film kan jag tycka ganska ofta. Min plats SILVER.
    9. Leon – otroligt stark film, men jag såg om den och den hade tappat ett fragment av en grad. 4/5
    8. The road – usch vilken hemsk framtidsskildring, mardröm. Ingen favorit… som krävs för att den ska vara listvärdig för mig. 4/5
    7. Auch… – aldrig hört talats om.
    6. Bitter moon – inte sett, men kan helt klart råka se den någon gång
    5. The holy mountain – se nr 7.
    4. Chinatown – helt ok film, skön stämning. 3/5
    3. Moonrise Kingdom – min favorit från Wes. Min plats 54.
    2. The perks – inte sett, men ska ses!!!
    1. There will be blood – kämpade mig igenom filmen även om det tog tre sittningar. Gav den med rak hållning i ryggen betyget 2/5… 😉

    Får fram raden: 2 / 4 / 4

  3. There will be blood är ju riktigt fin. Däremot är jag inte övertygad om Moonrise Kingdom trots att jag inte ens sett den. Det är ju Wes Anderson… 😉

Kommentera

