Filmitch 100 i topp 40 – 31

13427766_12-e1347597458188-590x396

40

Escape from New York (1981)

John Carpenter

texas_chainsaw_massacre_1_poster_08

39

The Texas chainsaw massacre (1974)

Tobe Hooper

True-Romance-Poster

38

True romance (1993)

Tony Scott

P3051759

37

The Silence of the lambs (1991)

Jonathan Demme

m1013_20101004212100_398484517238

36

Bully (2001)

Larry Clark

affiche

35

Flickorna från Rochefort (1967)

Michel Legrand

mad_max__fury_road_wallpaper_1920x1080_by_sachso74-d89fgjx

34

Mad Max: Fury road (2015)

George Miller

bfi-00n-xes

33

Blecktrumman (1979)

Volker Schlöndorff

hostel1-1-big

32

Hostel (2005)

Eli Roth

raiders-of-the-lost-ark-quad-poster-m

31

Raiders of the lost ark (1981)

Steven Spielberg

6 thoughts on “Filmitch 100 i topp 40 – 31

  1. Skön blandning! Har inte sett Motorsågsmassakern, Bully, Flickorna från Rochefort, Blecktrumman eller (hela) Hostel (såg bara andra halvan på tv).

    Av de övriga har jag True romance som min nummer 2! Den filmen har allt.

    Och de sedda fyra är alla riktigt bra eller ikoniska (Indy är nog mer nostalgi n bra…). Flykten från new York är den som låg närmast att komma med på min topp 100.

    1 / 4 / 5

    • Är mycket förtjust i Indy o Escape. Kan hålla med om nostalgi faktorn men filmer håller än idag. Trodde själv att True R skulle komma högre men nu blev det inte så när konkurrensen mejslades ut.

  2. Flykten från NY är en väldigt nostalgisk film för mig. Jag såg den ensam hemma som liten när mina föräldrar var borta. Helt magisk stämningen. Älskade Snake Plissken. Har inte sett den sen dess.
    Motorsågsmassakern borde jag nog se. Känns som required viewing, en del av filmhistorien liksom.
    True Romance. Nja, helt ok men inget mer för mig.
    När lammen tystnar. Japp. 5/5.
    Bully. Bra och bra obehaglig. Jag vet väl att jag kan lita på white trash-Filmitch!
    Fury Road. Har inte riktigt fattat storheten med den här. Bra förstås men jag vet inte om det var så mycket mer än så. För mig.
    Blecktrumman har jag inte sett men den där ungen glömmer man inte i första taget efter att man har sett bilden.
    Raiders. Helt ok äventyrskomedi. 3/5.

    • TCM är avsevärt bättre än sitt rykte – white trash skräck.
      Bully var nog den film som fick in mig på w/t spåret ryslig film med mäktigt slut.
      Fury road oj oj oj första filmen på år dar som jag ville se om på stört efter att jag såg den första ggn. Frun gav den 20 minuter och gick med en huvudskakning.
      Blecktrumman rekommenderas skarpt – mycket äcklig liten unge fast på ett bra vis.

Kommentera

