Marcus 100 i topp 40 – 31

IMG_1090

40: The French Connection (William Friedkin 1971)

Poster - Night of the Hunter, The_07
39: Night of the Hunter (Charles Laughton 1955)

P3051759
38: Silence of the lambs (Jonathan Demme 1991)

peter_lorre_m_movie_poster_c_2a
37: M (Fritz Lang 1931)

13861
36: Repulsion (Roman Polanski 1965)

600full-fanny-and-alexander-poster-1
35: Fanny och Alexander (Ingmar Bergman 1982)

tumblr_inline_n18u6qyLsr1qb2n59
34: Barry Lyndon (Stanley Kubrick1975)

z44jqns1
33: Cabaret (Bob Fosse 1972)

poster-86
32: Goodfellas (Martin Scorsese 1990)

all-that-jazz-poster-1979
31: All that Jazz (Bob Fosse 1979)

4 thoughts on “Marcus 100 i topp 40 – 31

  1. Här är det blandad kompott igen. Många osedda, någon bra film, men också en film jag ger 1/5! 🙂

    10. The French connection – helt ok 70-talsfilm, jag är inte speciellt tokig i filmeran. 3/5
    9. The night of the hunter – inte sett, känner inte till den
    8. The silence of the lambs – otroligt spännande, nära listan hos mig. 4/5
    7. ”M” – intressant Friz Lang-film, dagsaktuell. Jag gillar dock ”Metropolis” mer. Gav ”M” 2/5
    6. Repulsion – inte sett
    5. Fanny & Alexander – helt ok, för länge sedan jag såg för att kunna gissa på mitt betyg
    4. Barry Lyndon – inte sett, varit sugen men har också insett att jag oftast blir besviken av Kubrick
    3. Cabaret – inte sett, helt klart intressant, bara man fick tummen ur någon gång…
    2. Maffiabröder – när du, svintråkig och 1/5
    1. All that jazz – se 3. Kanske en bra double ticket??🙂

    Jag får den svaga serien 0 / 5 / 5

  2. Oj, mycket bra här!
    10. The French connection – Nja, jag tycker den är lite överskattad. På svensja blev den ”Lagens våldsamma män” vilket var lite kul.
    9. The night of the hunter – Den är ju fantastisk, himla synd att Laughton inte gjorde fler filmer.
    8. The silence of the lambs – Ännu ett toppval, jag skrev om den nyss och tycker den höll storligen
    7. ”M” – Vilket snyggt foto, Lorre är ju fantastisk, bra att den får plats på listan
    6. Repulsion – Evigheter sist jag såg
    5. Fanny & Alexander – Tv- eller filmversionen? Vilket som är den ju både gripande, vackra och kul.
    4. Barry Lyndon – En av mina favoritfilmer genom tiderna, den hade nog platsat på min topp-10
    3. Cabaret – Bra val, men det var nog 20 år sedan jag såg den…
    2. Maffiabröder – Också en topp!
    1. All that jazz – Ah, fin den med

    Hur ska 21-30 kunna toppa denna 10?

  3. The Night of the Hunter är riktigt bra. Synd att Charles Laughton bara regisserade denna enda film.
    Oj, När lammen tystnar är en favorit (5/5).
    M är bra men inte toppfilm.
    Repulsion är en av Polanskis bästa.
    F&A tycker jag är otroligt bra och mustig (5/5). Givetvis är det tv-versionen som gäller så man får njuta av Jarl Kulle och Börje Ahlstedt på besök hos Jan Malmsjös präst.
    Barry Lyndon är ruggigt snygg och jag gillar den.
    Maffiabröder. Japp, svinbra.

  4. Och där dök Cabaret upp även här, trevligt! Annars lite mja av det jag har sett — vare sig Barry Lyndon eller Repulsion är några större favoriter

Kommentera

