Filmitch 100 i topp 30 – 21

film-mary-poppins12

30

Mary Poppins (1964)

Robert Stevenson

pans-labyrinth-poster

29

Pan´s labyrinth (2006)

Guillermo del Toro

donnie-darko-quad-poster

28

Donnie Darko (2001)

Richard Kelly

planestrainstruth-1

27

Planes, trains and automobiles (1987)

John Hughes

MPW-55448

26

Grease (1978)

Randal Kleiser

THE UMBRELLAS OF CHERBOURG - American Poster 3

25

Paraplyerna i Cherbourg (1964)

Jacques Demy

M-0048_Matrix_The_quad_movie_poster_l

24

The Matrix  (1999)

The Wachowski Brothers

502771975

23

Betty Blue – 37,2 grader på morgonen (1986)

Jean-Jacques Beineix

Poster - Singin' in the Rain_02

22

Singin’ in the Rain (1952)

Stanley Donen, Gene Kelly

terminator-2

21

Terminator 2: Judgement day (1991)

James cameron

6 thoughts on “Filmitch 100 i topp 30 – 21

  1. Nu går det snart inte att ha några som helst invändningar till någon av listfilmerna längre🙂 Men som sagt, Grease är charmig men kanske inte en så stor favorit för min del.

  2. Din fascination för musikaler upphör inte att förvåna mig. Mary Poppins har jag förstås inte sett.
    Oh yes, Pans labyrint är ruggigt bra och ruggig. Del Toros bästa utan konkurrens. Hade nog kunnat ta sig in på min lista.
    Donnie Darko har jag kommenterat på din brors lista, som hade den aaaaaadeles för lågt. Älskar den filmen.
    Raka spåret till Chicago. Japp, mycket bra. Skulle behöva se om den kanske för att avgöra om den är listvärdig. Är slutet smörigt (och aningen förljuget) eller bara fint?
    Inte alls sugen på att se Grease. Sorry. Eller Cherbourg. Sorry igen.
    Här kommer vi till som jag däremot älskar. The Matrix. Har skrivit om det bloggen när det handlade om filmupplevelser utöver det vanliga. Jag såg den på ett plan från Australien till London. Med brutet nyckelben och skrubbsår över hela kroppen och fem stygn i knät. Glömde helt bort detta och uppslukades av filmen som jag såg på den lilla skärmen i stolsryggen framför mig. 5/5.
    Betty Blue har jag inte sett eller så var det så länge sen att jag inte minns något.
    Singin’ in the Rain. Men se där! En musikal jag sett och dessutom tyckte var jättebra.🙂
    Haha, T2, japp, det är klassaction.

    • Men om du gillade Kellys dans i regnet kanske ngn annan musikal passa?
      Jo det är lite smörigt slut på Chicago men i denna filmen går det an för en gångs skull.
      Vad hade du gjort i Australien? Låter som en hemsk flygtur och vistelse men jag kan förstå att The Matrix lindrade lite.

  3. Oj då, vad jag ligger efter med kommenterandet…

    Mary Poppins – inte sett, verkar frejdig dock

    Pans labyrinth – har sett och gav den 5/5 men den är ljusår från min Topp 100… Inte direkt en favoritfilm. Tar du med feel bad-filmer?? Crazy.

    Donnie Darko – najs film och en nostalgifilm då den symboliserar Stockholms Filmfestival för mig. Min plats 49.

    Planes trains… – har sett den några gånger och även om jag alltid gillar den skulle jag vilja gilla den mer, men det kommer in… How about them Bears?

    Grease – sett när jag var ung, vet inte alls vad jag skulle tycka idag…

    Paraplyerna – sågs på filmtema när vi utmanades av varandra. Sofia gav mig den. Mycket innerlig film, fina melodier, gullig historia med en stor portion vemod. 3/5

    The Matrix – japp, satte en helt ny nivå för sci-fi action. Bad ass. Min plats 42

    Betty Blue – såg den för länge sedan, åttiotalet, blev lite underväldigad då den var så omtalad… Har ingen aning om hur jag skulle gilla den nu.

    Singin in the rain – riktigt bra film. 4/5

    T2 – japp den med en ikonsik sci-fi action. Jag såg den på bio i LA under premiärveckan. Det var en av de häftigaste bioupplevelserna jag haft. En kille gjorde push ups i gången mellan raderna!😀
    Min plats Demarius Thomas.

    3 / 6 / 1

  4. Du verkar relativt nöjd med listan 20 – 11 – Betty Blue borde du ta och kolla in igen fantastisk film.
    Det är en hel del feel-bad på listan en subgenre jag gillar.

Kommentera

