Filmitch 100 i topp 20 – 11

hqdefault

20

En dag på kapplöpningarna (1937)

Sam Wood

500-days-of-summer-uk-promo

19

500 days of Summer (2009)

Marc Webb

lock_stock_and_two_smoking_barrels_ver3_xxlg

18

Lock, stock & two smoking barrels (1998)

Guy Ritchie

17

Remains of the day (1993)

James Ivory

15132-1280x960

16

Back to the future (1985)

Robert Zemeckis

seven-poster

15

Seven (1995)

David Fincher

requiem_for_a_dream_58803-1400x1050

14

Requiem for a dream (2000)

Darren Aronofsky

ŁOWCA-ANDROIDÓW

13

Blade runner (1982)

Ridley Scott

fellas

12

Goodfellas (1990)

Martin Scorsese

$_32

11

Jaws (1975)

Steven Spielberg

6 thoughts on “Filmitch 100 i topp 20 – 11

  1. Oj, SÅ bra vet jag inte om jag tyckte att Blade Runner var vid senaste omtitten. Mycket pseudofilosofiska floskler där… Däremot kan jag nog vara överens med dig om Back to the Future och Seven.

  2. Jaha, inte visste jag att bröderna Marx var så populära. Jag har sett några av deras filmer och gillade dessa hyfsat men listvärdiga? Nope, inte för mig.
    500 days… har jag inte sett.
    Lock Stock… samma här. Inte sett.
    Återstoden av dagen. Vad lustigt. Jag lyssnade precis (för en halvtimme sen) på ett avsnitt av Filmspotting där de lista sina topp-5 anti romance movies. Jag tänkte hela tiden att ”nu måste väl ändå Återstoden av dagen komma”. Men icke. Gästvärden Alison nämnde den till slut som en honorable mention och värden Adam skrek ut sin frustration. Hur hade han kunnat glömma den filmen. Det var ju egentligen hans favorit. Och min med!
    Tillbaka till framtiden. Helt ok, men eftersom jag inte såg den när det begav sig så har jag ingen nostalgifaktor som höjer den.
    Seven. Japp, den är bra.
    Requiem for a Dream. Yes. Minns fortfarande när jag såg den. Brorsan var på besök för en filmhelg. Requiem for a Dream blev filmen vi såg och jag var alldeles genomsvettig efter titten och satt utmattad i soffan efteråt.
    Blade Runner. Överskattad? Sorry. Bra men inte så bra, tycker jag.
    Goodfellas. Här har vi däremot en favorit.
    Hajen. Ja, den är riktigt bra den här.

    • Just Bröderna Marx har jag en soft spot för men deras filmer är ojämna med undantag för just denna film som är fantastiskt rolig.
      500 och Lock stock rekommenderas.
      Remains står i hyllan nyinköpt Blue ray och väntar på en omtitt – fantastisk film.
      Back to the future är nog inte så mycket nostalgi – för mig är det en rejäl film utan några döda punkter och Crispin Glovers George McFly torde vara en av filmhistoriens roligaste karaktärer.
      Även jag var helt slut efter titten av Requiem sista tio minuterna brrrr

  3. Här kommer mina ärliga kommentarer. Allt är subjektivt! Glöm aldrig det…

    A day at the races – inte sett. Får kanske bli ett litet Marx brothers marathon snart?🙂

    500 days of Summer – ooooooh, damn vad jag älskade denna film när den kom ut. Så otroligt bra, perfekt ton. Min plats 46 (damn, bara 46, måste nog jacka upp den…)

    Lock, stock – hmmm, ganska dryg brittisk film. Smårolig här och där men Guy Ritchie tycker om sig själv på tok för mycket…

    Remains – inte sett. Inte så sugen heller.

    Back to the future – helt klart rolig. Hög omtittningsfaktor. Skulle nog ge den 4/5, så bra är den.

    Seven – den perfekta thrillern? Fast när jag gick hemåt på de mörka regntunga Stoclholmsgatorna efter bion önskade jag att jag inte bodde i en storstad. Allt kändes så hotfullt. 4/5

    Requiem – otroligt stark filmupplevelse. Decennierfilm. Gav den 4+/5. Men favoritfilm? Hehe. Nä.

    Blade runner – se där. Den är ju fantastisk. Min plats James Bond.

    Goodfellas – suck. Jag led mig igenom denna på Decennier. Alldeles för allvarligt, tråkigt och meningslöst. Jag bryr mig intet om de där idioterna filmen handlar om. 1/5

    Hajen – wow, detta var en film som jag blev rejält skrämd av när jag var ung. Som vuxen njuter jag av Spielbergs mästerliga skills som regissör. Sköna karaktärer, bra skådisar, fantastisk film. 4/5

    2 / 6 / 2

    • Ang Locj vet att du inte är så förtjust i ”skitiga” filmer. Det finns väl gott och regissörer som anser att de är supercoola? Jag förstår dock vad du menar jag får den känslan av Tarantino.
      kan förstå känslan över att de är idioter i Goodfellas och att man därmed inte bryr sig men det är trots allt en rasande bra film – tycker jag.

Kommentera

