Marcus 100 i topp 20 – 11

3512

20: Ed Wood (Tim Burton 1994)

barton_fink_1
19: Barton Fink (Joel och Ethan Coen 1991)

b0caa70b
18: Taxi Driver (martin Scorsese 1976)

Poster - Sunset Boulevard_04
17: Sunset Boulevard (Billy Wilder 1950)

2001-A-Space-Odyssey_poster_goldposter_com_54
16: 2001: a space odessy ( Stanley Kubrick 1968)

Badlands Original Half-Sheet
15: Badlands (Terrence Malick 1973)

mad_max__fury_road_wallpaper_1920x1080_by_sachso74-d89fgjx
14: Mad Max Fury road (George Miller 2015)

apocalypse-now-quad-poster
13: Apocalypse Now (Francis Ford Coppola 1979)

yOiDezZfBWm96kKsDgrKcVj4nUe
12: Deliverance ( John Boorman 1972)

a-clockwork-orange-quad-poster
11: A Clockwork Orange (Stanley Kubrick 1971)

3 thoughts on “Marcus 100 i topp 20 – 11

  1. Spännande att se Ed Wood och Mad Max så högt upp. Är dock inte överens med dig angående Taxi Driver och 2001, inga jättefavoriter för min del.

  2. Ed Wood. Ja, den var väl helt ok. Minns inte så mycket om jag ska vara ärlig.
    Barton Fink. Japp, där har vi en av Coens bästa.
    Taxi Driver. Bra den med men jag blev inte blown away när jag såg den för några år sen.
    Sunset Blvd. Där har vi en klassiker som håller. Gillar den väldigt mycket. 4,5/5.
    2001. Även det en klassiker som håller. En fascinerande film.
    Badlands. Mja, det här är ingen favorit. Malick är nog inte riktigt min regissör.
    Fury Road. Helt ok. 3,5/5. Jag är nog en av få som inte tokhyllar denna, så det är nog mig det är fel på.😉
    Apocalypse Now. När folk frågar vilken som är min absoluta favoritfilm så brukar din nummer 13 var svaret på den frågan. Nuff said.
    Oh yes, Deliverance. Du har många klassiker med på slutet av din lista. Vilken stämning det är i den här filmen. Banjoscenen!
    A Clockwork Orange. Inte nån av Kubricks bästa i mina ögon. Fann den aningen seg bitvis och samtidigt nästan äcklig. Minns att jag såg den bio en gång. Skulle gå med en kompis, som inte kom. Jag gick in ensam men var tvungen att avbryta efter 45 min eller så. Blev illamående. Tror det var scenen när de misshandlar/våldtar en kvinna i hennes hem till tonerna av nån musik (vilken då?).

  3. Ligger efter med kommentarerna. Unnskyld….

    Ed Wood – inte sett, har inte varit speciellt förtjust i Johnny Depp, än mindre nu för tiden…

    Barton Fink – trevligt val! Fin liten film som lever till 100% på stämningen. Den gick hem helt ok hos mig men ingen topplista dock. 3/5

    Taxi driver – en sådan där film man gillade när man var ung för att den var en klassiker, en känd film som man ”borde” gilla. Försökte se om den häromåret men stängde av efter en halvtimme. För tråkig!

    Sunset Blvd. – Wow, tala om klassiker! Väldigt bra film. 4/5

    2001 – en film som tilltalar min hjärna mer än hjärta eller magen. Men den var ändå nära att slå sig in på min Topp 100. Skulle ge den 4/5 tror jag.

    Badlands – Malicks debutfilm tror jag bestämt. Jag gillar Days of heaven mer men denna är också fin. En film som växt i huvudet sedan jag såg den, men direkt efter titten gav jag den bara 3/5

    Mad Max Fury Road – jag gillade den skarpt. Härligt att den gamle gubben gjorde en av de ungdomligaste och friskaste filmerna på länge. Tycker dock att Tom Hardy i huvudrollen är helt felcastad och felanvänd samt att manus är riktigt risigt. Men annars är det mesta bra!🙂
    Charlize är bad ass! 3+/5
    The road warrior är den bättre filmen. Överlägset.

    Apocalypse Now – en tidigare favorit som blev besudlad av redux-versionen som jag tyvärr såg på bio. Är också för lång. Första halvan klart bättre än andra. Men filmen har börjat växa i huvudet igen och jag är sugen på att se om den. 4/5

    Deliverance – sågs när jag var för ung. Tyckte inte alls om den då.

    A clockwork orange – sågs när jag var för ung. Tyckte inte alls om den då. Hmm, du ryggar inte för obekväma filmer på din topp 100…🙂

    0 / 9 / 1

Kommentera

