Marcus 100 i topp 10 – 1

BlueVelvet_GBQ

10: Blue Velvet (David Lynch 1986)

punch_drunk_love
9: Punch Drunk Love ( Paul Thomas Anderson 2002)

MPW-53937
8: Naked (Mike Leigh 1993)

grand_budapest_hotel_ver17
7: The Grand Budapest Hotel (Wes Anderson 2014)

wicker_man_poster_01
6: The Wicker man (Robin Hardy 1973)

the-shining
5: The Shining ( Stanley Kubrick 1980)

texas_chainsaw_massacre_1_poster_08
4: The Texas Chainsaw Massacre ( Tobe Hooper 1974)

ŁOWCA-ANDROIDÓW
3: Blade Runner (Ridley Scott 1982)

brazil-18724-movieposter.341
2: Brazil (Terry Gilliam 1985)

once-upon-a-time-in-america-1983-001-poster-00n-1t1
1: Once upon a time in america (Sergio Leone 1984)

3 thoughts on “Marcus 100 i topp 10 – 1

  1. Ojoj, vilken upplösning! Punch Drunk Love och Once Upon… — absolut inte överens med dig🙂 The Wicker Man och Brazil däremot… Yay!

  2. 10. Blue Velvet – Bra men långt ifrån Lynch bästa tycker jag.
    9. Punch Drunk Love – PTA är alltid bra. Well, förutom i Inherent Vice då.
    8. Naked – Inte sett, men ser att det är Mike Leigh som har regisserat och jag tror inte jag sett en dålig film av honom, bara en massa bra.
    7. The Grand Budapest Hotel – Se där! Där kom den. Den enda av Wes Andersons filmer som jag verkligen uppskattar helhjärtat.
    6. The Wicker Man – Inte sett men hört mycket om.
    5. The Shining – Iskall rysare. Mycket bra.
    4. The Texas Chainsaw Massacre – Den här känner jag att jag borde se. Har aldrig sett den. Klumpar alltid ihop den med Fredag den 13:e, Halloween och andra filmer men den är nog nåt annat.
    3. Blade Runner – Sorry to say men ingen favorit.
    2. Brazil – Den här däremot är en stor favorit!
    1. Once Upon a Time in America – Hoppsan! Det var lite av en överraskning. Episk, men jag vet inte om jag nånsin förstod poängen med den.

  3. Ok, topp 10 nu Marcus. Jag vet vilket jobb som ligger bakom. Vi har uppenbarligen ganska stora skillnader mellan våra listor, men några överlapp ska vi nog hitta!

    Blue velvet – sågs häromåret och det var för sent. Hade byggt upp så höga förväntningar om filmen. Jag gillar vissa andra Lynch mer (Mulholland Dr. The straight story tex). Jag gav BV 3/5

    PDL – den klart bästa filmen av PTA. Jag har ofta lite svårt för den karln normalt sett. 4/5

    Naked – sorry, har inte sett den. Har jag sett en enda av Leigh? Nej, tror inte det. Brittisk diskbänksrealism är står inte högst upp på min önskelista…

    The Grand Budapest Hotel – helt ok WA, men han har flera andra filmer som jag håller högre, tex Moonrise Kingdom och Rushmore. 4/5

    The wicker man – inte sett men hört mycket om

    The shining – inte sett, tror inte att jag vågar se den!

    The Texas chainsaw massacre – inte sett men blir nyfiken på den när den poppar upp så högt på era listor. Får kanske slå mig samman med Jojje och ”diska av ” den?

    Blade runner – YAY!! Min plats 007

    Brazil – Oj, yay! Mycket speciell film. Inte listvärdig hos mig, jag har dock med Twelve monkeys

    Once upon a time in america – Wow. Överraskande förstaplats. Men visst. Kommer ihåg den som en storfilm från min ungdom. Har inte sett om den sedan dess. Kanske är dags nu igen?🙂

    Blev 1 / 5 / 4 (en film på min Topp 100, förutom den fem till jag sett, samt fyra filmer jag inte sett)

    Tack för en härlig Topp 100. Jättekul att följa din lista. Bra jobbat!!🙂

Kommentera

