Årets bästa filmer 1989

1989-300x225

Filmen Kannibalkvinnorna i dödens Avocado-djungel gjordes detta år. Den filmen kommer inte att dyka upp på listan nedan då jag inte sett den  – än bör tilläggas, för det är något i titeln som lockar. Däremot blev det en och annan film som slank in på listan. 1989 var inget toppår men ganska stabilt och det var inte speciellt svårt att hitta tio listvärdiga filmer.

Sea-of-Love-2

10 Sea of love: Polisthriller där Pacino för en gångs skull väljer att inte spela sig själv, alltid trevligt. Vart tog Ellen Barkin vägen?

tumblr_nhbe8jDTmT1rh4lfno1_1280

9 War of the Roses: Lite obehaglig komedi där skrattet fastnar i halsen. Det är en riktigt snygg film av Danny DeVito

40-hackman-the-package

8 The package: Halvt om halvt bortglömd thriller med Gene Hackman och Tommy Lee Jones. Väl värd en titt.

fhd989DCM_Nicole_Kidman_016

7 Dead calm:  Rysligt kammardrama på en båt med trion Nicole Kidman, Sam Neil och Billy Zane.

lock-up

6 Lock up: Klart att Slys första och bästa fängelsefilm ska vara med på listan. Klyschig men på ett bra vis.

iblham8tmig8sbihakjr

5 Back to the future II: Inte alls lika bra som första filmen men den har sina poänger och tidsresor är aldrig fel.

national-lampoons-christmas-vacation-why-wont-the-lights-work

4 Ett Päron till farsa firar jul: Ok, det är en hel del skitnödiga skämt men på det hela är det en rolig komedi och Chevy Chase är suverän på att spela självgod idiot. Att frun inte tagit ut skilsmässa är en gåta.

drinking-out-of-cups

3 Indiana Jones och det sista korståget: Den här filmen har sina stunder och gör att man lite halvt om halvt glömmer bort den otittbara tvåan i serien.

The Little Mermaid 1989 Disney Ariel Flounder and Scuttle

2 Den lilla sjöjungfrun: Härlig Disney musikal full med bra sånger och minnesvärda karaktärer. Dewt blev lite av en nystart för bolaget.

vlcsnap-7767742

1 När Harry mötte Sally: En närapå (fejkorgasmscenen är pinsamt dålig) perfekt rom-com och efter denna har det inte gjorts några riktigt bra filmer i  genren.

Övriga bloggares åsikter om filmåret 1989

Spel & film

Rörliga bilder och tryckta ord

Fripps filmrevyer

Movies noir

Filmmedia

Fiffis filmtajm

Jojjenito

FLMR

Absurd cinema

 

17 thoughts on “Årets bästa filmer 1989

  1. Kan hålla med om att ettan är en nästan perfekt Rom-com. 2:an en av få Disney-filmer jag inte sett. Undrar lite varför inte Kikis expressbud är med. Du kanske inte har sett den, men jag kan tänka mig att det är en film som du skulle gilla och kunna placera högt.

    • Jo det blev en och annan thriller – kanske ett thrillerår framför andra? Få överlapp som sagt men då hör inte The Abyss eller DPS till mina favoriter trots att den sistnämnda har en I´m Spartacus scen.

  2. Futa överlapp! Wow.

    Så jag gissade på Den lilla sjöjungfrun och mitt i prick. Din plats silver till och med. Ja, såklart!

    Största positiva överraskning – The package, en film jag inte ens kände till. Bra skådisar och en thriller. Sign me up!

    Största Waaaat? – Att Al Pacino inte spelar sig själv i en film som inte kommer från tidigt 70-tal… Jag börjar misstänka att du med mig skämta aprillo!

  3. Då ska vi se.

    10) Sea of Love – Jo, denna tycker jag funkar fint. Såg om den för inte så länge sen och gillar den.

    9) War of the Roses – Funderat på att se om den (minns inget), men det har inte blivit av. Tack för påminnelsen.

    8) The Package – Kul att se den på listan! Av regissören som senare gjorde The Fugitive/Jagad och det är lite samma stil över denna.

    7) Dead Calm – Trevlig liten thriller som jag såg om för ett tag sen. Klart sevärd.

    6) Lock Up – Lite besviken på denna senast jag såg den. Sämre än väntat faktiskt, men inte dålig.

    5) Back to the Future Part II – Javisst ska den vara med. Trodde inte det innan jag såg om trilogin för ett tag sen, men då kunde jag konstatera att den håller fint och är ett bra komplement till ettan.

    4) Ett päron till farsa firar jul – Haha, ja man kan inte annat än skratta åt eländet Chevy Chase skapar. Den är rolig, det är den allt. Varför frugan inte tagit ut skilsmässa? Tror hon är lite för naiv och lika småkorkad som han är.

    3) Indiana Jones och det sista korståget – Känns som jag skulle vilja ta med den på min lista, men den får vara bubblare så länge.

    2) Den lilla sjöjungfrun – Ej sett denna Disney.

    1) När Harry mötte Sally – Sant, utan att kolla upp det har det inte gjorts så många bra rom-coms efter denna.

  4. Wow, War of the Roses hade jag helt missat, den borde jag haft med. Ett mer episkt familjegräl får man ju leta efter. Annars bra lista!

  5. Ellen Barkin, så HIMLA bra! Sist jag såg henne var i TV-serie Happyish och i den underskattade Adam Sandler-filmen The Cobbler.

    Och high five på Lilla sjöjungfrun!😀

    • Se där ja hon har inte helt lagt av bara hamnat lite i skymundan.
      Dubbel five tom – Sångerna, Sebastian, Ariel, kocken på skeppet finns mycket att glädjas åt här.

  6. Sea of Love vet jag att jag har sett gillat men det var verkligen evigheter sen. Barkin har ju ett lite speciellt utseende kanske, fräckt liksom. Sen är väl den sorgliga sanningen att hon typ fyllde 40.

    The Package, bortglömd? Ja, det kan man säga. Aldrig hört talas om.😉 Tack för tips.

    • Synd detta med skådespelerskor och ålder – det är många bra skådisar som fått gått i ofrivillig pension.
      Vad jag minns så är The Package en helt ok konspirationsthriller med bra skådisar och sköna miljöer i ett ruffigt Chicago.

  7. Den här listan kan jag köpa. Helt klart! Ok..kanske inte War of the…dårå.
    Hyvvens att du plockar upp den gamla rullen med Gene Hackman! Tusan, det känns ju som en kandidat till årets Sommarklubb!

Kommentera

