Stephen King: The Bazaar of bad dreams

bazaar-of-bad-dreams-xlargeKings senaste bok är en novellsamling, vilken i ordningen vet jag inte, men jag gillar att författaren med jämna mellanrum samlar ihop de noveller han skrivit under årens lopp. Boken innehåller ett femtontal noveller som rör allt från en utomjordisk (och hungrig) bil, till en baseballspelare som seglar under falsk flagg samt en äcklig liten unge.

Som vanligt när det rör novellsamlingar blandas det både högt och lågt men i denna samling är det långt mellan topparna och berättelserna känns i ärlighetens namn ganska oinspirerade. Historierna är överlag inte mycket att hurra för och man kan ofta räkna ut hur berättelserna ska sluta. Det är ingen plåga att ta sig igenom novellsamlingen en oinspirerad King är trots allt relativt läsvärd. Det går dock inte att komma ifrån att merparten av novellsamlingens historier aldrig skulle ha lämnat Kings skrivbordslåda eller vart han nu förvarar sina opublicerade berättelser.

Det som är påtagligt är att inte en enda av bokens noveller är vare sig spännande eller rysliga, de är i bästa fall intressanta eller smått roande. De bästa novellerna i The Bazaar of bad dreams är de som inte alls behandlar skräck utan rör lite mer vardagliga händelser tex Batman and Robin Have an Altercation som handlar om en son och hans dementa far eller Blockade Billy en berättelse om en baseballspelare även om den sistnämnda novellen lider av lite väl många baseballtermer.

Nåväl detta var inte en av Kings bättre novellsamlingar och den kan hoppas över med gott samvete om det inte är som så att man nödvändigtvis måste läsa allt av författaren.

12 thoughts on “Stephen King: The Bazaar of bad dreams

      • Meningen var inte otydlig, ville bara retas lite. För varför skulle man inte vilja läsa allt av King?😀

      • Det var väl pedagogen i mig som reagerade instinktivt och kände jag måste förklara bättre😉
        Hrm hans polisserie Mr Mercedes etc lär stå oläst efter den första delen som inte var mycket att hurra för…..

  1. Det här är nog en fråga för både Filmitch och Sofia: Jag med mina (o)märkliga problem när det kommer till läsning av böcker eller ens noveller (men samtidigt kan uppslukas av lösa, jättetorra texter i stunden till och med i ganska mastig längd) har velat börja läsa Stephen King i hela mitt liv, men liksom med alla andra läsprojekt stannar det vid en entusiasm som aldrig slår ut.

    Jag har lyssnat på en handfull noveller i ljudboksform av Stephen King och jag vet i och med både det och genom alla adaptioner jag sett att jag gillar det han gör. Dom där stora biblarna tar jag mig nog inte ann ännu på många år, men om jag skulle vilja läsa en handfull ytterligare noveller som helst inte är närmare kortromanhållet utan mer typisk novell, vilka ska jag läsa då? Eller vilken novellsamling ska jag fokusera på, kanske är en enklare fråga att besvara?

    Både Filmitch och Sofia har kanske något enkelt förslag som jag kan ta mig ann i sommar?

    • Oj vilken trevlig fråga🙂 Smaken är som den är och novellsamlingar präglas av blandad kvalitet.
      Då du inte vill ha kortromaner faller Different seasons och Four past midnight bort
      Night Shift
      Skeleton crew (iofs rymmer den en kortroman The Mist)
      Everything’s Eventual
      Är de tre novellsamlingarna jag gillar bäst
      På svenska heter de Dödsbädden, Den förskräckliga apan och Allt kan hända.
      Trevlig läsning

      • Tackar för tipsen! Dom ska jag checka in på min läslista och hoppas ta tag i en av dem nu över sommaren! Ska läsa på om dem en aning.

      • Det finns en del bra i Everything’s Eventual men bara för att komplicera saker och ting skulle jag hellre rösta på Nightmares & Dreamscapes som det tredje valet…

      • @Sofia Ok, nu har jag inte dubbelkollat, men har varit och nosat på Nightmares and Dreamscapes och kan möjligen har läst – eller rättare sagt lyssnat, på en eller två där. Är dock inte säker och ska ha med den i tanken också!

Kommentera

