The Witch (2015 USA)

The-Witch-Poster-Large_1200_1776_81_sThe Witch eller The VVitch: A New-England folktale som tydligen är originaltiteln är en djupt deprimerande historia. Berättelsen utspelar sig i USA under 1600 talet. Det är grått och sorgesamt, folk ber konstant till gud och kvinnorna har vita hättor på skallen ett klädesplagg jag ständigt förknippar med ett slitsamt och trist liv. William har kastats ut från en koloni på grund av religiösa skäl (vilka är lite oklart) . Tillsammans med sin familj flyttar han ut i vildmarken. Det går bra tills den dag familjens yngsta barn försvinner. Händelsen följs av fler olyckor och det verkar som något ondsint håller till i skogen – eller inte…..

Som sagt detta är en deprimerande film både till handling och utseende. Filmen är så grå att man nästan inbillar sig att den är i svartvitt, rollfigurerna är inga muntergökar vilket man iofs kan förstå (då kvinnorna har vita hättor) och filmmusiken påminner en hel del om soundtracket i The Shining så det är verkligen ingen myshistoria man får sig till livs här.

The Witch är mer drama än skräckfilm då den handlar mer om en familj som faller sönder än om häxor och trolldom. Detta kan nog göra en och annan besviken då man kanske väntar sig skrik,  iofs är det gott om den varan i filmen men det är familjemedlemmar som skriker på varandra, och skräck. Det är en välspelad historia med Ralph Ineson (The Office) i en av rollerna flankerad av en hop uthärdliga ungar samt en utmärglad Kate Dickie som plågad mor. Filmen hade kanske vunnit på lite mer tempo samt att man gott kunde ha skippat den ålderdomliga engelskan. Det blir lite trögt när man droppar ett ”thee” i både tid och otid.

Vet man bara vad man ger sig in på är The Witch inte helt oäven fast det är mer Bergman än Craven.

Regi:Robert Eggers

Betyg: 6/10

6 thoughts on “The Witch (2015 USA)

  1. Jag såg denna för några veckor sen. Jag tyckte den var riktigt bra. Härlig stämning och jag kände nästan som att det var en dokumentär, typ att nån åkt i en tidsmaskin med en kamera och filmat.

    Språket tyckte jag bidrog till stämningen på ett positivt sätt.

  2. Bra sammanfattning av innehållet som jag kan instämma om. Tycker som Jojjenito att språket verkligen tillförde och jag skulle nog inte velat ha en film med mer tempo, då jag vet att oerhört mycket av det jag får ut av en sån här typ av film ligger i den där ibland nästan kvävande men oftast påfrestande stillheten. Jag kan se framför mig en liknande film men som ett riktigt sjuhelvete i still med Lords of Salems mest intensiva stunder, men hade blivit mer musikvideo/The Holy Mountain än drama i sådana fall. En annan typ av bra film. Ja, filmen var verkligen gråsvartvit för att vara i färg, haha.

    Här är min recension: https://exceptfear.wordpress.com/2016/05/21/the-witch-a-new-england-folktale-2015/

    • Kvävande var en bra beskrivning filmen känns nästan som luften innan ett åskväder.
      Språket är jag tvetydig till antingen kör man fullt ut a la Shakespeare eller så struntar man i det.

      • Körde dom inte fullt ut med språket i The Witch ändå? Har aldrig hört så pass svårförståelig gammelengelska bortsett från Shakesspeare då, som dessutom är konstlad, teatral dialog sprunget ur gammelspråket. Jag tror iaf inte Shakespeare på sin tid var känd som den där killen som ”skriver snacket som riktigt folk snackar”.😀

      • Fann inte språket vara speciellt svårförståeligt men då är jag iofs ett fan av Shakespeare😉 något som kan ha ställt till det får kolla upp det där vid en omtitt om jag blir sugen på lite skräck i Ingmar Bergman stil.
        Har du sett Antichrist? Den påminner lite om den här filmen främst i stämning.

Kommentera

