En man som heter Ove (2015 Sverige)

En-man-som-heter-Ove-PosterNär jag häromdagen såg filmen En man som heter Ove vandrade mina tankar till IKEA:s reklamfilm på bio som ger mig rysningar. Det är folk som ”spontant” ställer till med en grannfest och alla ska vara med. Det är kanske trevligt men vad händer om man inte vill vara med? Blir man då grannskapets paria? Nu har väl kanske inte denna reklamfilm så mycket med Hannes Holms senaste film att göra mer än att båda utspelar sig i ett radhusområde och propagerar att ju fler man är desto trevligare blir det. En myt anser jag, då det är sällskapet som spelar roll och att det kan vara jävligt skönt att få vara ifred när man vill  – något huvudpersonen i dagens film inte får vara.

Ove är en grinig änkeman som lever för att det ska vara ordning och reda i grannskapet. Efter att hans fru avlidit har livslusten försvunnit och när han en dag får sparken tar han beslutet att ta livet av sig. Tyvärr går hans planer i stöpet då omgivningen tränger sig på i form av grannar som vill ha hjälp med än det ena och än det andra.  Hur kommer det att gå för Ove?  Kommer han att upptäcka hur trevligt det är att umgås med sin medmänniskor? Kommer han att finna Kay Pollack glädjen i livet? Jag skulle tro att inte en människa i detta land inte vet hur det kommer att sluta oavsett om man har sett filmen eller inte. En kvart in i filmen är storyn klappad och klar och det är bara att sitta och checka av allt som kommer ske, tänk om stryktipset kunde vara lika förutsägbart. Gör detta En man som heter Ove till en dålig film? Absolut inte! Jag har en fäbless för dessa filmer som behandlar griniga gubbar med ett hjärta av guld och som ständigt har en one-liner på lut tex St Vincent, Den bästa sommaren etc. Filmerna följer en snitslad bana och är oftast ganska trevliga om än förutsägbara.

Dialogen flyter på bra och naturligt och känns inte så där stel som den oftast gör i svenska filmer. Skådisarna är kompetenta man bjuds på en del skrocktillfällen och filmen är trevlig i största allmänhet.

Vill man bli utmanad och överraskad ska man inte se denna film men om man däremot vill ha en stunds trevlig underhållning fyller filmen definitivt sin funktion. Jag undrar däremot varför det inte görs filmer om griniga kärringar som har ett hjärta av guld?

Nu hoppas jag bara att jag inte drabbats av regissörens vrede då jag likt en del bloggkollegor inte tokhyllat filmen men det är en risk jag är villig att ta.

Regi: Hannes Holm

Betyg: 6/10

7 thoughts on “En man som heter Ove (2015 Sverige)

  1. Mja, jag blev ens knappt underhållen… Väldigt många konstigheter i den historiska historien och i relationen mellan Ove och…hette hon Sonja?

  2. Jag har läst boken och är lite rädd att filmen inte ska leva upp till boken som var fantastisk, men jag tar o ger den en chans ändå när även du ger den positivt omdöme🙂

Kommentera

