Länge leve Bernie (1989 USA)

weekend-at-bernies-movie-poster-1989-1020263386Bloggkollegan Steffo har dagens film som en favorit, något han inte sticker under stol med. Jag såg filmen när den kom tillsammans med min fru och minns att vi skrattade så tårarna rann. Då det gått några år sedan sist kände jag att det var dags för en återtitt. Den här gången uteblev skrattfesten.

Larry och Richard är jobbar långt ned i hierarkin på ett kontor. En dag upptäcker Richard något som kan få de två att stiga i graderna, någon har nämligen fifflat med bokföringen och blåst företaget på en stor summa pengar. De går till sin chef Bernie och uppmärksammar denne på problemet. Chefen blir naturligtvis mycket nöjd och bjuder ut sina medarbetare att tillbringa weekenden i hans lyxvilla för att studera siffrorna närmare. Naturligtvis är det Bernie som är boven i dramat och han planerar att mörda sina övernitiska kontorsråttor.

Där jag för ett x antal år sedan satt och gapskrattade sitter jag nu och småler lite skamset och undrar vad det var som var så roligt med denna film? Länge leve Bernie är en dussinkomedi men den har trots allt en viss nostalgisk charm och ett par tre briljanta scener som jag uppskattar än idag. Men det är långt till gapskrattet. Detta är nog en film som visar att åren går, man blir lite äldre och lite mer luttrad. Jag får dock lov att erkänna att jag känner en viss avund på mitt yngre jag som satt där och gapskrattade för visst hade det varit roligt om filmen stått emot tidens tand. Trots allt är filmen ett lätt roande tidsdokument över en svunnen tid men om den håller för nya tittare vet jag inte.

Regi: Ted Kotcheff

Betyg: 4/10

11 thoughts on “Länge leve Bernie (1989 USA)

  1. Aarrghhh! Du svårmodige!!!! Kom igen nu!! Det är freeeeda! Hahahaha! Ska tvinga dig som gäst till SoF då vi BARA ska prata Bernies!!! Hahaha!

    Trevlig helg!
    OCH glöm inte fotbollen!🙂

  2. Ahhh. Detta otyg med komedier som inte överlever tidens tand. Är kanske dags för mig att se om denna klassiker och se om jag också har stelnat till i humornerven och blivit en surgubbe? Eller vågar jag, jag har ju endast sett filmen den enda gången? Misstänker att risken är tämligen stor att jag får en liknande upplevelse som du nämligen…

      • Som sagt, 80-talsdum… Men jag blir jättenyfiken, pray tell vilka briljanta scener du tyckte fanns kvar? De gick över mitt huvud tror jag…

      • Ok
        Jag gillar scenen när Silverman hånglar på stranden och Bernie dyker upp i vågskummet.
        Båtturen ”vad är det som låter” gillade jag.
        När Bernie deltar död på partyt och ingen märker detta var faktiskt lite klurig och en (tolkar jag det som) blinkning till allt tomt prat och att ingen egentligen bryr sig om vad andra säger.
        Briljant är kanske att överdriva men de höll än idag

      • Hmm, det enda som tyckte det fanns en liten poäng i var just den här galna Gatsby-festen. Men jag hade iofs redan då tröttnat på ”skämtet” att ingen skulle märka att Bernie var död.

Kommentera

