Konsert: Bruce Springsteen

20160628_001131_930924I måndags var det dags för mig att se Bruce Springsteen live för första gången. Jag gillar artisten men vill påpeka att det är ingen stor favorit, jag har en handfull plattor och har lyssnat lite sporadiskt under årens gång.

Mitt största aber var att Springsteen ger valuta för pengarna dvs hans konserter håller på en halv arbetsdag det var en anledning till att jag inte bytte bort mina sittplatser mot ett par bättre ståplatser då jag knappt ens pallar att stå upp under hela Den blomstertid nu kommer på skolavslutningarna.

Redan vid första låten har karln mig fast i ett järngrepp och jag slukar hela showen i ett nafs. 3 och en halv timme känns som 90 minuter. Jag har hört bättre musik från en scen, jag har upplevt magiska stunder på konserter tidigare men detta var något i hästväg. Springsteen kör på i ett rasande tempo, låtarna avlöser varandra snabbt, knappt har ena låten slutat innan han räknar in till nästa melodi. Springsteen och hans band verkar tycka att det är roligt att stå på scen och trots att det är över 60 000 i publiken lyckas han få hela Ullevi att kännas som en intim tillställning.20160628_001131_527961

Då det spelas över trettio låtar är naturligtvis inte allt bra och jag känner inte igen alla melodierna men på det hela måste nog denna konsert räknas till en av de bästa jag sett. Mäktigt.

maxresdefault

Nu blir det nördavdelning då jag går igenom alla låtarna som spelades.

Mary´s place: Suverän öppning på konserten där Springsteen kopplar greppet på direkten. Han är 66 år gammal och jag begriper inte hur han orkar. Mig hade man fått burit ut på bår efter ett nummer om jag hållit samma intensitet som Springsteen.

Out in the streets: Mjae mest finladsfärjeskrål

My love vill let you down: Full fart

No surrender: En favorit från Born in the USA plattan

Somethings in the night + Candy´s room: Bra låtar från Darkness at the edge of town

She´s the one: Tackar då det bjuds på en extra rockig version

Sherry darling + You can´t look: Tillbaks till finlandsfärjan

Two hearts/It takes two: Helt ok

Independence day: Till skillnad mot många artister funkar de lugna låtarna mycket bra live.

Hungry heart: Skamlöst publikfrieri men det känns äkta och blir en av kvällens höjdpunkter

Jole blon: Verkligen inte my cup of tea – kvällens lågvattenmärke.

The price you pay: Helt ok

The River: Ingen favorit men där och då blev den otroligt mäktig.

Racing in the streets: En av mina två favoritlåtar av Springsteen. Fantastiskt!!!

Lucky town: Helt ok

The Promised land: Jodå den funkar alltid.

I´m a rocker: Helt ok

Working on the highway + Darlington county: Inga favoriter men de har en viss charm

Im on fire: Skön låt som doftar lite sommar

Togher than the rest + Because the night: Okända låtar för mig men en trevlig bekantskap.

The Risning. Mäktig låt

Badlands: Avslutar ordinarie set. Fullt ös i en otroligt bra version. Hade kvällen avslutats nu hade jag varit nöjd men karln bjuder på en nästan en hel konsert av extranummer.

Jungleland:  Min favoritlåt tillsammans med Racing in the streets.

Born in the USA: Wow

Born to run: Dubbel wow

Ramrod: Tillbaka på finlandsfärjan men nu är bandet så övertänt att det kommer undan med det mesta.

Dancing in the dark: Lite uttjatad men är ypperlig live.

Tenth avenue freeze out: Ännu en höjdarlåt

Shout: Hela Ullevi dansar – mäktigt

This hard land: Stillsam och passande avslutning på en fantastisk kväll där jag nog bara saknade Bobby Jean.

PUH!

 

 

Kommentera

