Reeker (2005 USA)

noche-macabraEtt gäng collegestudenter är på bilfärd genom öknen. Efter ett tjafs som rör droger stannar de till vid ett cafe/motell för att dumpa en av passagerarna. Där och då dör bilen och man upptäcker att caféet är övergivet, all personal och gäster verkar ha lämnat stället i en hast. Vidare så fungerar inte mobilerna och radion verkar bara få in märkliga röster. Problemen slutar inte där då något eller någon verkar vilja ta studenterna av daga.

Nåväl, jag brukar säga att jag inte gillar ökenfilmer, något jag insett inte riktigt stämmer. Skräck och thrillers som utspelar sig i detta torra landskap brukar funka ganska väl. Liftaren, No counrty for old men, Identity är några lyckade filmer i ökengenren. Reeker är inte lika lyckad som tidigare nämnda filmer men den duger. Skådisarna är väl sisådär men man har åtminstone lyckats med att få in Michael Ironside som förvirrad husbilsägare i handlingen. Alltid något. Effekterna är dugliga och filmen har en skön rysaratmosfär. Stundtals är dock filmen lite seg ska erkännas och när man som tittare räknat ut hur det hela hänger ihop sitter man (jag) mest och väntar på det oundvikliga slutet.

Det är inte så ofta jag irriterar mig över korkade beslut men denna film lyckades leverera två idiotiska beslut i världsklass: Man går inte på utedass när det finns en vattenklosett nära och man hoppar inte ut genom ett fönster när det finns en dörr fast vid det här laget borde jag ha räknat ut att i skräckfilmernas värld lyser Mensas medlemmar med sin frånvaro.

Regi: Dave Payne

Betyg: 4/10

2 thoughts on “Reeker (2005 USA)

Kommentera

