Mulholland drive (2001 USA)

mully_drive-posterAv oklara omständigheter har det aldrig riktigt blivit av att jag sett denna film tidigare men den som väljer att vänta på något gott väntar aldrig för länge eller något i den stilen.

Betty anländer till LA för att realisera sina drömmar om att bli filmstjärna. Redan första dagen träffar hon Rita en kvinna som helt tappat minnet. Betty beslutar sig för att hjälpa Rita med att komma underfund av vem hon är och de börjar nysta i Ritas förflutna med hjälp av diverse ledtrådar. Det vi som tittare vet är att någon vill döda Rita och att  hon och Betty skulle göra bäst i att hålla en låg profil.

Mulholland drive är skriven och regisserad av David Lynch och det märks omgående i både scenografi, manus och musik. Ibland väljer regissören att göra filmer där han överlåter en stor del tolkningen av historien till tittarna. Handlingen är i dessa filmer kan vara frustrerande om man vill ha allt förklarat och man får s.a.s ingen pay-off.  För mig är detta en balansgång ibland blir det bara pretentiöst, ibland lyckas filmen med att leverera en känsla som kan göra att man egentligen inte bryr sig så mycket om allt förklaras eller inte.

Mulholland drive funkar bra som en småryslig mysteriefilm fram tills det är dags för finalen där Lynch drar undan mattan för sina tittare. Nu är inte slutet helt urflippat utan man får vissa ledtrådar till vad som sker. Att sedan dessa ledtrådar kan tolkas olika må vara hänt men det blir egentligen bara intressant då får man något att diskutera istället för att få rubbet serverat på ett fat.

Jag kan dock inte riktigt släppa tanken på att regissören har haft en inte fullt klar historia när han började filma och när han närmade sig slutet inte orkade fullfölja det hela och kastade in lite knepiga scener för att få bli klar. Det kan ibland vara en enkel väg att ta om man vill hasta vidare till andra projekt och känner sig lite rastlös. Det går också att komma undan med detta om man heter Lynch och kryddar sina intervjuer angående filmen med konstnärligt svammel. Om det stämmer eller inte – vad vet jag?

Filmen styrka är mysteriet som är intressant och väcker min nyfikenhet. Vem är Rita? Varför vill man henne illa och längre in i berättelsen börjar man undra över vem Betty är och över hennes agenda. Mulholland drive förmedlar även en ryslig känsla som jag gillar och i sina stunder gränsar filmen till skräck. Lynch fått till en snyggt förpackad film i både bild och ljud med bra skådisar, Klart sevärd även om slutet är misstänkt hoprafsat.

Regi: David Lynch
Betyg: 7/10

8 thoughts on “Mulholland drive (2001 USA)

  1. Wow, var det första gången du så denna? Jag som trodde att det kanske var en Topp 100-recension!🙂

    Vet inte om du har läst på om filmen…? Denna film är en omklippt version av en tv-seriepilot som inte blev köpt av tv-bolaget. Efter den nesan bestämde sig Lynch att släppa den som en film istället. Jag har alltid tänkt att Mulholland Drive är som ett stort pussel med för många delar. Det är det som gör det lite lurigt att avkoda handlingen, flera av trådarna som finns där behövs inte. De skulle säkert behandlats senare i den tänkta serien.

    Jag älskar filmen. För mig går han inte över gränsen. Sen kan man kalla det pretto eller ej, etiketten är inte det viktigaste.

    Spoiler: Min tolkning av filmen… Så gott jag nu kommer ihåg.

    Betty och Diane är samma person. Betty är drömbilden av sig själv som Diane hade när hon kom till drömfabriken (Hollywood). Eller har jag blandat namnen? Var så länge sedan. Dessutom tar hon livet av sig och stora delar av filmen är en surrealistisk dröm blandat med flash back i dödsögonblicket.

    • Jag visste att det var en eventuell tv-serie och jag kan tro att det ligger filmen lite i fatet då det är en del lösa trådar som Lynch skippar – vilket ger mig en känsla av att regissören struntat i dessa pga av ork istället för att de sas hör till handlingen.
      Jag gillade filmen men betyget skulle nog vara högre om de där lösa trådarna skippats då de är så uppenbart lösa.
      Din tolkning verkar inte vara helt uppåt väggarna jag är inne på ett liknande spår – åtminstone att det är samma kvinna.

  2. Jag blev positivt överraskad av Mulholland, trodde nog inte att jag skulle tycka den var så pass bra som den ändå blev. Däremot vet jag inte om jag blev så oerhört sugen på vare sig omtittar eller tolkningsgrävande. Tyckte det räckte rätt bra första gången…

  3. Mulholland drive är en stor favorit hos mig. Den växer med varje tittning!🙂

    Är också inne på Henkes tolkning. Det blir också tydligare vid omtitt. Tex hur filmen börjar med en inzoomning på en kudde, som nån som lägger sig för att sova.

  4. Uppriktigt sagt förstår jag inte den här ivern att filmer absolut måste ge alla svar. Tycker att det oklara tillhör filmens absolut största styrka och om du tror att Lynch inte visste hur han skulle avsluta filmen har du nog helt fel. Dessutom är den briljant fotad och klippt och jävligt välspelad. Top notch filmskapande på varje plan. Tillhör lätt mina topp tio favoritfilmer.

    • Jag skrev aldrig att jag måste ha alla svar klara finns filmer som fixar ett oklart slut galant och de som inte gör det – den här hamnade mittemellan.
      Jag sa heller inte att Lynch inte visste hur filmen skulle sluta bara att det finns en känsla över att han inte lyckas med att knyta ihop säcken (det går att knyta ihop säcken även om man inte ger alla svar) men som sagt det är en stor skillnad mellan en känsla och att veta.
      Klippning, foto och skådespeleri är en smaksak men mitt betyg är att M.D är en bra film så där är vi överens att jag inte tycker den är lika bra som du kan bero på det där med smak.

Kommentera

