Gräsänklingar (1982 Sverige)

grasanklingarAv en slump möts bilmekanikern Lasse (Loffe Karlsson) och Gary (Gösta Ekman) på Arlanda när de båda har vinkat av sina fruar. Gary får skjuts av Loffe in till stan och deras vägar korsas under veckan då de är ”lediga” från sina fruar. Denna lediga vecka används till att i Lasses fall supa, försumma sina tre barn och stöta vilt på en kvinnlig bekant som han hoppas få sätta på. Gary deltar om än något motvilligt i Lasses festande och får sätta på tjejen Nina (Lena Olin) i bara farten.

Gräsänklingar saluförs/des som en komedi något som känns lite märkligt då det är en ledsam historia om två män som inte verkar älska sina fruar och vantrivs med sina liv. Den ene, Loffe, döljer detta med att vara översocial och hö hö höa sig genom livet. Det är inte för inte som han av mig kallas för Sveriges svar på Eddy Murphy. Den andre, Ekman, torde ha ett galopperande magsår då han är så ängslig och inbunden att man tror att han ska explodera när som helst.

Manuset av Åke Cato är en enda soppa då filmen egentligen bara består av en räcka sketcher som är löst sammanfogande och inte speciellt roliga utan mer tragiska. Av och till ger filmen en surrealistisk känsla då både tid och rum inte verkar vara i samklang och filmens rollfigurer beter sig mycket märkligt. När eftertexterna rullade hade jag en hel del obesvarde frågor men då det är en skitfilm gjord med vänsterhanden tror jag inte ens Åke Cato kan besvara dessa. Som tidsdokument är filmen dock intressant om man nu är lagd åt det hållet.

Regi: Hans Iveberg

Betyg: 2/10

7 thoughts on “Gräsänklingar (1982 Sverige)

  1. Hehe, du har en liten släng av masochism tror jag bestämt! Jag såg denna för länge sedan och minns den som risig. Din text tyder på att mitt minne var korrekt.

    • Jag gillar att se lite äldre filmer av och till gärna om de är lite risiga speciellt om det är s.k relationsfilmer då man kan se hur attityder förändras. Denna film hade nog varit omöjlig att göra i dag. C-more har en hel hög liknande filmer: Jag är med barn, Jack etc så fler lär följa…..

  2. Det går inte att kommentera på Cavalry-inlägget så jag gör en nöd-fuling och skriver den här (det blir dock ett mindfuck av guds nåde om man tror att kommentaren gäller filmen här ovan ;)):

    Vad roligt att du sett den och ännu roligare att du tyckte så mycket om den. För mig är den i princip felfri, helt makalöst bra film. Och Brendan Gleeson är KUNG!

  3. Knepigt hoppas det inte är något allmänt krångel😦
    Calvary är en bra film Gräsänklingar är det inte.
    Håller med om att filmen är felfri – varför inte högsta betyg? En tia känns i magen men mina nior växer inte på trän.

Kommentera

