Independence day: Resurgence (2016 USA)

independence_day_resurgence_ver9_xlgKokt potatis, det är vad jag tänker på efter att ha sett Independence day resurgence. Om man kokar en potatis i osaltat vatten och sedan lägger denna rotfrukt på tallriken och äter den utan några som helst tillbehör så är smakupplevelsen att jämföras med att se Roland Emmerichs senaste rulle.

Filmen kostade 165 miljoner dollar att göra och jag inte mer korkad än att jag begriper att bolaget vill ha tillbaka sina satsade stålar. För att försäkra sig om detta ser man till att det finns något för alla i filmen. De som gillar barn, pensionärer (även om Robert Loggia såg mer död än levande ut den korta stund han var med), hundar, och vapen får sitt lystmäte. För skänka filmen lite innehåll ger man publiken lite kärlek, fina budskap, en far och dotter relation, en påklistrad konflikt mellan två kompisar samt lite humor i form av en crazy vetenskapsman. Naturligtvis måste Kina nämnas i positiva ordalag så man får med världens största marknad på tåget. När man sedan täckt alla baser fernissar man filmen med en massa explosioner och rymdskepp. Resultatet blir en film som inte är dålig bara väldigt oinspirerad, helt fri från överraskningar och så övertydlig i sin berättarteknik att jag undrar om filmens producenter tror att publiken är förståndshandikappad.

Missförstå mig inte för jag klagar faktiskt inte på filmen. Jag var fullt medveten på vad det var för sorts film jag köpte biljett till men det känns lite trist då ingenting nytt bjuds och ängsligheten över att inte få tillbaka sina satsade pengar präglar hela filmskapandet. Jag hade inte tråkigt under titten men inte roligt heller. Tankarna vandrade än hit och dit och ibland drogs min uppmärksamhet till den vita duken när det small till lite extra. Jag var nog den idealiske biografbesökaren i producenternas ögon – smått hjärndöd.

Under bilturen hem undrar jag lite smått om detta är framtiden när det rör Hollywoods kommande storfilmer. Man gör allt för blidka världens största diktatur för att de ska visa filmen i sitt land och i globaliseringens tecken ser man till att allt är lättbegripligt och mellanmjölksaktigt så ingen blir förnärmad. Om så är fallet går vi en mycket trist filmframtid till mötes åtminstone när det handlar om s.k blockbusters.

Regi: Roland Emmerich

Betyg: 4/10

9 thoughts on “Independence day: Resurgence (2016 USA)

  1. Lite trist att verkligen INGEN verkar tycka att det här är en bra film. Det var en av få filmer jag såg fram emot i år, trailern var så lovande. Men när så många rackat ner på den väntar jag med att se den, blir kanske att hyra om några månader istället.

    • Välkommen hit.
      Det kan hända att du tycker den är bra allt är en fråga om smak. Steffo som har bloggen FLMR gillade dock filmen så helt hopplöst är det kanske inte.

      • Tack. Det gjorde han visst, ja. Han har dessutom Chevy Chase som avatar, vilket ger ännu mer tyngd i hans åsikter.

        Den kommer ses, förr eller senare.

  2. Jag delade ju ut en etta till den här, och jag tror skillnaden är att jag faktiskt hade tråkigt, urtråkigt stora delar. Det beror nog på det du skriver om att allt blir urvattnat, ska passa alla osv. Egentligen är filmen inte dålig, däremot tråkig och det är nästan lika dåligt, haha.

    För övrigt gick Robert Loggia ur tiden strax efter filminspelningen men det kanske du hade koll på.

    • Troligen var jag på oväntat gott humör i biomörkret men jag är ganska förtjust i första filmen bör tilläggas som jag kanske har en omedveten dragning till gigantiska rymdskepp😉
      se där han såg riktigt risig ut Loggia men har missat att han avlidit – bra skådis f.ö.

      • Nä den filmen är avsevärt mer spännande men å andra sidan var man yngre och konceptet (effekterna?) kändes fräscha.

      • Såg om ettan för inte så länge sedan men jag tror att känslan när man såg filmen första ggn håller i sig och hjälper till att lyfta filmen.

Kommentera

