Baskin (2015 Turkiet)

Baskin-PosterTurkisk skräck det vara något? I det här fallet måste svaret tyvärr bli nej. En grupp mycket osympatiska poliser får ett larm från ett bostadsområde som har dåligt rykte. Poliserna är lite tveksamma men svarar till slut på anropet. Efter visst besvär anländer de till platsen där de går in i ett hus som visar sig vara en port till helvetet eller något liknande. Där och då ballar filmen ut totalt.

Turkiet gör en hel del skräckisar och detta var den första filmen jag såg i genren från landet, ja tom den första Turkiska film någonsin. Egentligen är det inga större fel på filmen. Skådisarna duger, det är bra effekter och handlingen lockar – åtminstone om man gillar skräckisar.

Problemet är att när filmens skräckmoment tar vid förlitar sig filmmakarna helt på äckel. Den ena specialeffekten efter den andra avlöser varandra, folk plågas och torteras gapar och skriker men det blir aldrig spännande bara tröttsamt i längden. En annan orsak till mitt ointresse för de inblandade är att de helt enkelt är så osympatiska att jag inte bryr mig om de lever eller dör. Det finns ingen connection mellan mig och filmens rollfigurer. Smaken är olika men jag har aldrig blivit speciellt skrämd av rent äckel det måste vara åtminstone en gnutta drama för att jag ska bry mig. Nåväl jag får göra ett nytt försök någon annan dag med turkisk skräck.

Regi: Can Evrenol

Betyg: 2/10

2 thoughts on “Baskin (2015 Turkiet)

  1. Känner mig trots allt lite glad när jag ser till betyg. Det betyder att det inte bara var jag som missförstod filmen utan att det faktiskt inte var så bra.😉

Kommentera

