Goosebumps (2015 USA)

led-digital-poster-goosebumps_9f41Om det är något jag lärt mig under årens lopp så är att det visst går att lära gamla hundar sitta något dagens film är ett bevis på. Att se Goosebumps fanns för mig inte på kartan. Så kallade familjefilmer ligger mig inte speciellt nära om hjärtat, handlingen verkade tramsig och sist men inte minst så fanns den i mina ögon asjobbiga skådisen Jack Black med i filmen (ett säkert tecken på att jag inte ska se filmen). Jag hade totalt fel på alla mina förutfattade meningar.

Zach har flyttat till från det pulserade NYC till en liten håla. Då det är en familjefilm beror flytten inte på att föräldrarna skiljt sig (sådant förekommer inte i genren) utan att pappan dött och mamman anser att de behöver en nystart. Zach är inte direkt överförtjust i flytten men han blir smått intresserad av granntjejen Hannah något som inte uppskattas av hennes far som har tagit begreppet överbeskyddande till nya höjder. Det verkar som om grannfamiljen ruvar på en hemlighet något som Zach inte kan låta bli att undersöka.

Först och främst så är Jack Black suverän i filmen. Hans rollfigur, den grinige författaren Stine med nerverna på utsidan är mycket underhållande. Både jag och dottern satt och skrattade gott åt Blacks utbrott och otrevliga beteende. Filmens fungerade finfint och var så där lättsamt roande. Man behöver inte använda någon större hjärnkapacitet för att begripa hur allt hänger samman men filmen slår aldrig över och blir korkad. En perfekt ”alldeles lagom” film. Jag upplever det som att Goosebumps, trots att det är en stor Hollywoodproduktion, åtminstone gjorts med en gnutta kärlek till mediet och inte bara med tanken att casha in så mycket stålar som möjligt. Slutligen är det nog som så att jag kanske gillar familjefilmer för när jag kollar in mitt trackreckord har filmer som Paddington, Zathura och Nanny McFee trots allt rönt en viss uppskattning. Kanske dags att döpa om bloggen till Familjefilms Filmitch? Filmen kanske inte passar för hela familjen då det är en hel del monster och rysligheter så de minsta bör nog ha hamnat i säng innan man plockar fram chips och dippa.

Tack till Steffo som talade sig varm för filmen på podden Snacka om film för hade jag inte lyssnat på hans recension hade jag säkerligen missat en trevlig film.

Regi: Rob Letterman

Betyg: 6/10

6 thoughts on “Goosebumps (2015 USA)

Kommentera

