Dead of night (1945 Storbr)

p5004_p_v8_aaDagens rulle brukar dyka upp på listor typ ”100 skräckfilmer du måste se”. Jag placerar den i samma fack som Psycho, Dracula, Frankenstein m.fl,  dvs filmer som säkerligen var nyskapande när de kom men numera slipats ned av tidens tand och är inte speciellt skräckinjagande därmed inte sagt att de är dåliga. I bästa fall är de lite mysrysliga. Jag tror att det är i detta perspektiv man får kolla in Dead of night.

Filmen startar med att en arkitekt anländer till ett hus för att träffa sin nya uppdragsgivare. När han anländer får han en stark känsla av deja vu. Ingen i det övriga sällskapet känner igen arkitekten som däremot vet vad alla heter. Arkitekten börjar komma ihåg saker och ting och menar att något hemskt kommer hända. De övriga är skeptiska men börjar berätta om olika oförklarliga fenomen de varit med om.

Dead of night är en s.k antologifilm som ramas in av en grundstory likt V/H/S eller Cat´s eye. Berättelserna är numera gammal skåpmat och man kan räkna ut vad som kommer att ske så fort man fått premisserna klara för sig. Kanske kan någon historia vara på sin höjd lite smått ryslig för den lättskrämde själv sörplade jag stillsamt på en kopp kaffe och hade en trevlig stund men historien om den spökande golfspelaren hade gott kunnat hoppats över då den bara var fjantig. Tilläggas bör att en och annan av skådisarna spelade hellre än bra men de var åtminstone uthärdliga.

Regi: Alberto Cavalcanti m.fl

Betyg: 5/10

6 thoughts on “Dead of night (1945 Storbr)

  1. Hmm, måste erkänna att jag aldrig hört talas om denna ”klassiker”. Det verkar inte som något man behöver fläka sig för att gräva fram heller?

  2. Visst känns det som gammal skåpmat nu, men tänk på hur otroligt många filmer och TV-serioer som plagierar ellerhyllar den på olika sätt. Filmen som helhet och i delar återkommer ju dessutom i minst tre Simpsons Tree House of Horror-avsnitt. Själv tycker jag att det är en rätt bra och sevärd film trots brister.🙂

    • Ser att du verkar titta på film på samma vis som min bror. Han brukar ofta väga in filmens historiska värde och det kan jag hålla med om att denna har.
      Jag brukar inte titta så mycket på detta utan känner bara efter om filmen är bra eller dålig oavsett dess påverkan. Därav finner jag t.ex Psycho vara en ganska så trist rulle även om den har haft en stor påverkan av skräckgenren.

      • Ha ha, Psycho, en trist rulle… Jag respekterar ditt sätt att se på film. Det är ärligt.😀
        Jag tror att mitt sätt är mer en skada av att ha läst för mycket teori, historia och filmvetenskap. Jag fascineras av hur filmer kan skapa trender, klichéer och hur de kan påverka andra filmer. Det påverkar mitt eget sätt att se en film.🙂

Kommentera

