Friday the 13th part 2 (1981 USA)

Friday2Lika säkert som att solen går upp, lika säkert är det att en skräckis får minst en uppföljare vare sig originalet är bra eller inte (Leprechaun har fått fem). Del två i denna filmserie startar med att man tydligen anser att det är en god ide att än en gång öppna ett nytt sommarläger vid sjön Crystal lake. Det verkar vara något med omgivningarna som gör att folk känner att de måste göra en dålig investering eller så kanske Fredagen den 13:e filmerna egentligen handlar om människans oförmåga att lära av historien.  Handlingen är i stort sett en karbonkopia av den första filmen med skillnaden att det är nu Jason dyker upp. Han har dock inte den ikoniska hockeymasken på sig (den kommer först i film nummer tre) utan bär en säck på huvudet. Antalet ungdomsledare är avsevärt fler i dagens rulle men hälften drar till en pub där de hänger större delen av filmen. Deras arbetskamrater som stannat kvar i hopp om lite kuckelur med det motsatta könet är filmens offerlamm som en efter en traskar in i mörka rum/verandor/toaletter ropandes ”hallå är det någon där?”.

Just det här med att charma det motsatta könet verkar en del killar ha lite svårt för. I första filmen skjuter en kille en pil mot en tjej och i dagens rulle prickas en bakdel med slangbåge. Normalt funtade tjejer skulle ha gått i taket men här rullar de med ögonen i illa dold förtjusning över att ha bli uppmärksammande. Å andra sidan kan jag ha fel och det är så här man ska uppvakta kvinnor?

Som sagt inget nytt under solen men Jason är en frisk fläkt och jakten i filmens final är spännande. När vi tittare äntligen får se vad som döljer sig under masken blir jag lite förvånad då Jason mest påminner om en missbildad James Belushi. Friday 13th part 2 är en klart godkänd uppföljare där man lyckas med vad man förutsätt sig: Mord, lite naket, lite idiotiskt beteenden och en hel hög med jumpscares.

Naturligtvis kom det en trea. Handlingen var tänkt att vara förlagd till ett sjukhus men av olika skäl skrinlades de planerna och filmen kom att handla om en lada med en oemotståndlig dragningskraft på korkade människor. Den filmen har jag skrivit om här.

Regi: Steve Miner

Betyg: 6/10

6 thoughts on “Friday the 13th part 2 (1981 USA)

  1. Gillar typ allt i denna serie fram till del 8, så denna håller jag högt. Tycker Jason här är mer lik Quasimodo.

    Leprechaun har för övrigt numer även en prequel… Men första är ju faktiskt bra och underhållande, tycker jag🙂

    • De är ganska så lika om man ser de sporadiskt ungefär som Saw filmerna – om det sedan är värt att lägga en si så där 20 timmar på filmserien ja det är en fråga som kan diskuteras.

  2. Som många andra barn av sin generation växte jag upp på 80-talet med de här rullarna. Men…som liksom Sofia skriver…jag borde nog se om dem för jag kan banne mig inte komma ihåg vad som händer när…och jag tror dessutom att jag icke har sett precis alla. Mot slutet började det ju slira ordentligt….(eller också tappade man intresset totalt)

Kommentera

